Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Intäkterna från trängselskatten har fördubblats

Mer pengar och mindre trafik. Den nya trängselskattens första månad har gett väntat positiva effekter. Det är 10.000 färre bilar per dag på Essingeleden och skatteintäkterna har ökat med hela 85 procent.

Transportstyrelsens bokslut för trängselskattens första månad på Essingeleden i kombination med en fördubblad trängselavgift har som väntat lett till en kraftig ökning av både skattekrav och intäkter.

I januari gjordes 6,9 miljoner passager i Stockholm, jämfört med 6,4 miljoner i januari 2015. Då bjöd ändå årets januari på en färre skattepliktig dag.

– Vi skickar ut 100.000 fler avier än i januari förra året, vilket visar att fler påverkas av trängselskatten nu än tidigare. Det är ingen överraskning utan följer prognosen, säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.

Skatteintäkterna har ökat kraftigt med hela 85 procent. I januari i år debiterade Transportstyrelsen 118,8 miljoner i trängselskatt, förra året var skatten 64,1 miljoner kronor.

– Det är en väldigt stor ökning av det debiterade beloppet men ligger enligt prognosen. Vi räknade med att debitera i snitt 58,8 miljoner kronor mer i månaden på helåret och i januari ökade intäkterna med 54,7 miljoner, säger Jonas Maran.

Månadens avgifter har ännu inte nått bilisterna och Transportstyrelsen kan därför inte säga något om betalningsbenägenheten bland trafikanterna.

– Vi hoppas ha nått ut med informationen, men vi har inte sett än hur trafikanterna reagerar när de får hem sitt skattebeslut, säger Jonas Maran.

Däremot är det tydligt att allt fler utländska fordonsägare betalar trängselskatt. Cirka 60 procent av alla utländska fordon som passerar stationerna krävs på skatt i dag och 95 procent av dessa betalar också skatten. Totalt har trängselskatten från utländska fordon mer än fördubblats under januari i år till 614.000 kronor.

– Vi har nått fler länders fordonsregister under 2015 och betalningsbenägenheten är väldigt stor. Polen, Estland, Finland, Litauen och Tyskland ligger fem i topp, säger han.

Trafikverket konstaterar att trafiken minskat i januari både in och ut ur innerstaden och på Essingeleden jämfört med december förra året.

– Minskningen är ganska stor över dygnet, vilket är lite överraskande. Vi hade räknat med kanske fyra fem procent och det är uppe i åtta procent. Men det är för tidigt att dra för långtgående slutsatser, säger Birger Höök, projektledare på Trafikverket.

Under rusning däremot är trafikminskningen något mindre än beräknat. Det är mellan 3 och 5 procent färre bilar på morgonen och 6–8 procent färre på kvällen både för innerstadstrafiken och på Essingeleden. Undantaget är trafiken till och från Essingeöarna som minskat med hela 18 procent, vilket indikerar att fler resenärer norrut kör genom innerstaden för att undvika skatt på Essingeleden.

Antalet bilar på Essingeleden har minskat med 10.000 per dag jämfört med december. Samtidigt har trafiken från Essingeleden via Drottningholmsvägen ökat, då många väljer en tidigare avfart på Essingeleden. Trafiken från Västerort har dock minskat så totalt sett har inte Drottningholmstrafiken ökat. Restiderna är också kortare på Essingeleden. Norrut har restiderna minskat med 2–3 minuter under dagtid jämfört med december. Söderut är restiden 8–10 minuter kortare under eftermiddagsrusningen.

Genom staden har restiden norrut minskat med cirka en minut mellan Johanneshovsbron och Klarastrandsleden. Söderut däremot tar samma sträcka nu längre tid under eftermiddagsrusningen.

– Det är ännu för tidigt att dra några slutsatser, vi ska ta fram en rapport med en analys som kommer i maj, säger Birger Höök, Trafikverket.

Fakta. Så har trafiken förändrats

Färre bilar på Essingeleden

Vecka Antal bilar Minskning

2 12.400 11 procent

3 8.000 7 procent

4 10.700 9 procent

5 10.200 9 procent

Färre bilar i innerstaden

Vecka Antal bilar Minskning

2 40.800 12 procent

3 28.900 9 procent

4 23.500 7 procent

5 26.500 8 procent

Kortare restid

Restiderna på Essingeleden norrut har i snitt minskat med 2–3 minuter.

Restiderna på Essingeleden söderut har i eftermiddagsrusning minskat med 8–10 minuter.

Källa: Trafikverket

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.