Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Trafiken i Stockholm

Ja till Förbifart Stockholm

Bokmärk artikel

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Regeringen gav på torsdagen klartecken till Förbifart Stockholm. Den drygt två mil långa motorvägen kommer att ta åtta år att bygga. Slutnotan beräknas till 27 miljarder kronor.

Regeringen gav på torsdagen klartecken till Förbifart Stockholm. Den drygt två mil långa motorvägen kommer att ta åtta år att bygga. Slutnotan beräknas till 27 miljarder kronor.

Förbifarten ska gå väster om stan och börja vid E4 i Skärholmen och gå till Häggvik vid E4 i norr. En sträcka på totalt 21 kilometer. Huvuddelen av motorvägen, cirka 17 kilometer, kommer att gå i tunnel under Mälaren och delar av Ekerö.

- Förbifarten skapar ökad konkurrenskraft för regionen, minskar köerna vid infartslederna och skapar förutsättningar för bättre kollektivtrafik, sade infrastrukturminister Åsa Torstensson (C), under en pressträff i Regeringskansliet på förmiddagen.

Annons:

Stockholms befolkning kommer att öka kraftigt de närmsta åren. Om 30 år beräknas länet ha fåt 600.000 fler invånare.

- Det har inte byggts några nya vägförbindelser över Mälarsnittet sedan 1967 när Essingeleden byggdes. Hela trafiksystemet är underdimensionerat, fastslår Åsa Torstensson.

Regeringen har utrett flera olika alternativ, men till slut kommit fram till att den nya motorvägen är det bästa alternativet.

- Förbifarten är det enda alternativ som ger tillräcklig kapacitet för att klara trafiken i Stockholmsområdet, säger miljöminister Andreas Carlgren (C).

Stockholms finansborgarråd Sten Nordin (M) var påtagligt nöjd när beslutet om förbifarten presenterades.

- Förbifarten betyder oerhört mycket för Stockholms trafiksituation, säger han.

Enligt Sten Nordin är den nya motorvägen viktig för att hålla ihop länet. Varje dag pendlar fler än 100.000 personer mellan stadens norra och södra delar.

- Vi lever med fara för klyvning av regionen. Det vackra vattnet är huvudvärken i trafikplaneringen, säger Sten Nordin.

Byggstarten är planerad till 2012. Åtta år senare väntas Förbifarten stå klar.

Vad tycker du om Förbifart Stockholm? Diskutera här.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

xlatan22
Foto:Beatrice Lundborg

 Stjärnan i stor DN-intervju. Om manlighet och varför han inte vill bo i Malmö.

 Ibrahimovic om sin uppväxt. ” Skulle vara tio gånger bättre än alla andra.” 47  6 tweets  40 rekommendationer  1 rekommendationer

 Johan Esk. ”Nu är han inne i den mest spännande delen. Den sociala klassresan.”

esk-288
rosling488
Foto:TT

 Danskt tv-klipp blev en viral succé. Professor Hans Rosling: ”Jag försökte förklara världen.” 5342  81 tweets  5257 rekommendationer  4 rekommendationer

 Tusentals delar. Upprop sprids för Rosling och Åkesson i tv-debatt. 5600  43 tweets  5543 rekommendationer  14 rekommendationer

Annons:
orreniuspuff2

 DN:s Niklas Orrenius sökte bloggaren. Fick ta emot en våg av hat och hot. 5661  1215 tweets  4437 rekommendationer  9 rekommendationer

 Ny forskning. Pengar på banken gör oss nöjda. 17  2 tweets  15 rekommendationer  0 rekommendationer

pengar-puff
Foto:TT
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: