Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Jättegallerian tuff konkurrent om julhandeln

Mall of Scandinavia har kostat över sex miljarder och blir Sveriges största galleria. 4.000 personer arbetar för att få över 200 butiker och restauranger klara till invigningen på torsdag. Flera köpcentrum räknar med att tappa julhandel till nytillskottet.

Hur Mall of Scandinavia som växt upp intill järnvägen i Solna de senaste tre åren ser ut inuti är en väl förborgad hemlighet för de allra flesta. Det avslöjas först på torsdag kväll när anläggningen öppnar med ett väldigt fyrverkeri skapat av Europamästarna i grenen.

– Men det blir inte bara vitt, ljusgrått och glas. Vi satsar mer på färger än i de flesta andra centrum och har anlitat många unga designers, säger Lars-Åke Tollemark, vd för Unibail Rodamco Norden, som plöjt ned över sex miljarder i anläggningen.

Han tror förstås på Mall of Scandinavia och är fullt medveten om att den som öppnar ett så här stort köpcentrum gör det en gång i livet.

– Det är självklart oerhört spännande, men jag är inte särskilt nervös, säger Lars-Åke Tollemark.

Inuti den väldiga gallerian arbetar runt 4.000 personer med att få allt, eller i alla fall nästan allt, klart till invigningen. Först i dag fick de flesta av de mindre butikerna tillgång till sina lokaler och än så länge är det bygghjälm på för alla som arbetar inne i gallerian.

– En handfull företag kommer inte att klara av att öppna på torsdag, men inte fler. Allt har egentligen gått väldigt bra. Nästan allt är uthyrt och vi har fått in näst intill alla som vi ville ha med, säger Lars-Åke Tollemark som är särskilt nöjd med att 14 internationella varumärken för första gången kommer till Sverige.

Unibail Rodamco har förstås hemliga interna mål för Mall of Scandinavia. Anläggningen är större än alla andra köpcentrum i Sverige och har en yta för handel som är större än NK, Åhléns, Gallerian och Sturegallerian tillsammans. Dessutom finns en väldig biograf med Sveriges första IMAX, en rad restauranger och andra nöjen.

För att Mall of Scandinavia ska lyckas måste anläggningen locka människor från i stort sett hela Storstockholm. Oana Mihaescu, forskare på HUI Research som är inriktat på handel, tror att Mall of Scandinavia kan bli en destination som många reser en bra bit för att nå. Hon är säker på att den nya gallerian kommer att påverka handeln i andra köpcentrum den första tiden, men tror inte det blir någon långsiktig nedgång för andra centrum.

– Väldigt många kommer att åka till Mall of Scandinavia av nyfikenhet någon gång, men kanske inte så regelbundet. De flesta kommer troligen att fortsätta att besöka de köpcentrum som ligger närmast deras hem eller jobb, säger Oana Mihaescu.

De centrum som säkerligen påverkas mest är de som ligger norr och nordväst om Stockholm. Sollentunas byggdes ut rejält för fem år sedan och får nu ökad konkurrens.

– Det är redan hård konkurrens. Oavsett Mall of Scandinavia måste vi alltid vara på tå och göra om och hitta på nytt hela tiden, säger Carl Isaksson, chef för Sollentuna centrum.

Kista galleria ligger på fjärde plats bland Stockholms köpcentrum i omsättning. Magnus Åkesson, regionchef för Citycon som äger Kista är ganska säker på att Kista påverkas av den nya jättegallerian.

– Vi kommer att märka av den i julhandeln. Men vi är inte så oroliga. Kista är mer ett stadsdelscentrum än ett regioncentrum. Kista växer snabbt med nya bostäder och arbetsplatser. Det är viktigare för oss än vad andra centrum gör, säger Magnus Åkesson.

Ett annat lugnande medel för de centrumägare som inte gör bort sig genom att låta sina centrum vara likadana år från år utan att förnya dem är att invånarna i ett växande Stockholms län ökar sin konsumtion i handeln med i storleksordningen sex miljarder om året. Den växande kakan räcker till fler än en galleria.

Stockholms tio största köpcentrum (gallerior)

Omsättning i handeln 2014:

Täby centrum 3,4 miljarder

Sickla köpkvarter 3,1 miljarder

Farsta centrum 2,3 miljarder

Kista galleria 2,2 miljarder

SKHLM (Skärholmen) 1,9 miljarder

Gallerian vid Hamngatan 1,8 miljarder

Liljeholmstorget 1,6 miljarder

Nacka forum 1,5 miljarder

Vällingby city 1,5 miljarder

Bromma blocks 1,4 miljarder

Fotnot: I statistiken ingår inte externa handelsplatser som Kungens kurva och Barkarby.

Källa: HUI Research

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.