STHLM

”Kan utmana till att göra på ett annat sätt”

Syftet med lägre lönepåslag till skolor som underpresterar är enligt staden att jämna ut löneskillnader och utmana lärare att tänka nytt. – Det kan uppmuntra och utmana lärare att göra på ett annat sätt, säger Håkan Edman, grundskoledirektör.

 

Enligt grundskoledirektör Håkan Edman är det flera faktorer som tagits i beaktning när man räknat ut vilka skolor som ska få lägre respektive högre löneutrymme – bland annat lärarnas ursprungliga löneläge i kombination med elevernas resultat och socioekonomiska förutsättningar.

De skolor som får en mindre lönepott att dela på är skolor där lärarnas löneläge ligger på kommunens genomsnitt eller över och där staden tycker att man borde ha uppnått ett bättre resultat utifrån förutsättningarna.

– Vi premierar inte de skolor som redan ligger på ett högt löneläge, utan tar hänsyn till vilka förutsättningar skolan jobbar under, säger Håkan Edman.

– Det är inget som skiljer sig från en löneförhandling på en arbetsplats där några hamnar över snittet och andra under.

Varför ska lärarna sota för elevernas dåliga prestationer?

– Det kan uppmuntra men också utmana lärare att göra på ett annat sätt.

Du tror att effekten blir positiv för lärarna alltså?

– Nej, inte på individnivå men på skolnivå kan det få den funktionen, att man resonerar kring en förnyad diskussion.

Vad säger du till de lärare som känner sig brännmärkta och tappar arbetslusten?

– Om de arbetar bra finns det all möjlighet för rektorerna att höja den individuella lönen mer än de 3,7 procent som är genomsnittet för skolan.