STHLM

Ross Tensta gymnasium läggs ned

Kaosartade lektioner, många konflikter, lärare som har gett upp och elever som har tagit makten. Efter Skolinspektionens mycket kritiska rapport har Stockholm stad beslutat sig för att lägga ner Ross Tensta gymnasium.

– Vi har stoppat intaget av nya elever och i praktiken fattat beslut om att avveckla skolan, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

I Skolinspektionens rapport berättar lärare på skolan att de uppfattar att det är elevernas lagar, och inte samhällets, som gäller på skolan. Lärarnas rädsla att bli hotad av elever de tillrättavisar medför att skolan låter eleverna ta makten. Denna situation är oacceptabel, anser Skolinspektionen, som hotar Stockholms stad med böter på 2,5 miljon kronor om inte de allvarliga bristerna rättas till snarast.

Stockholms stad väljer i stället att stänga skolan och hoppas kunna öppna en helt ny gymnasieskola i lokalerna till hösten 2018. Till höstterminen i år placeras de kvarvarande eleverna ut på andra skolor.

– Det har lagts ner väldigt mycket kraft och pengar och omsorg för att få skolan att fungera. Men den har sedan flera år varit på ett sluttande plan och nu har den rasat ner i botten.

Rapporten ger en bild av en oerhört tuff och hård och våldsam milljö, säger Olle Burell.
På många av de 35 lektionerna som Skolinspektionen observerat råder det total avsaknad av studiero och lärarna ingriper sällan, eller gör fruktlösa försök, för att säkerställa studieron.

Skolinspektionen har även observerat flera lektioner där elever tittar på film med ljudet påslaget via såväl sina mobiltelefoner som på en dator.

I vissa fall har lärarna helt tappat kontrollen över situationen i klassrummet och klarar inte av att ens kunna genomföra lektioner.

Skolinspektionens tillsyn visar också att skolan har ett omfattande problem med frånvaro. Eleverna kommer och går som de önskar på lektionerna och Skolinspektionen har sällan sett att lärarna reagerar på detta.

Det är vanligt med konflikter när lärare tillrättavisar elever och en del lärare har gett upp försöken att skapa en god studiemiljö. Lärarna beskriver situationer där de kan bli hotade av eleverna vid tillrättavisningar, vilket medför att lärare i vissa situationer inte säger till.

Skolan har också stora brister i arbetet med att motverka att elever blir utsatta för kränkande behandling. Lärare ingriper inte alltid när elever blir kränkta av andra elever. Lärare anmäler inte heller alltid sådana händelser till rektor.

Skolan anpassar inte undervisningen efter elevernas behov och ger inte stöd till elever som behöver det för att klara skolarbetet. Det är oroande, menar Skolinspektionen, eftersom det finns många elever som inte uppnår kunskapskraven i ett eller flera ämnen.

I ett flertal av de åtgärdsprogram som Skolinspektionen tagit del av villkoras det särskilda stödet med att extra resurser beviljas av Stockholms stad. Det ser Skolinspektionen mycket allvarligt på, eftersom det är inte möjligt att villkora särskilt stöd.

Vid intervju med elever framkommer att de uppfattar att undervisningen är inriktad på E-nivå, det vill säga det lägsta betygssteget. Enligt eleverna beror det på att lärarna inte tror att eleverna kommer att nå längre än så. Några lärare uttrycker att de elever som vill nå de högre betygsstegen får ”lösa det själva” utanför lektionstiden.

Fakta. 600 elever

Ross Tensta gymnasium i nordvästra Stockholm har nära 600 elever och erbjuder utbildning inom introduktionsprogram samt inom vård- och omsorgsprogrammet, handels- och administrationsprogrammet, ekonomiprogrammet, samhällsvetenskapsprogrammet och naturvetenskapsprogrammet.