Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Kärlen överfulla – nu utreds sopkaoset

Andra veckan i februari har boende i delar av Stockholm fortfarande problem med sophämtningen. I Axelsberg samlas soporna på hög. ”Jag skäms över att bo här”, säger Eliska Elias.

En extern utredning ska visa varför sopupphandlingen gick snett.

I Axelberg i södra Stockholm brukar fastighetsskötaren Roland Öberg öppna på locket till sopbehållarna på Selmedalsvägen för att fösa ihop dem så att mer ska få plats.

– Vi har haft problem här sedan Ragnsells tog över vid nyår. Tidigare kom de och tömde varje vecka. Nu är det var fjortonde dag. Det här går ju inte, säger Roland Öberg.

Läs även: ”Stockholm får inte bli Nordens Neapel”

Bilder som togs utanför soptunnorna i måndags eftermiddag visar drivor av sopor. När DN kommer till platsen har det städats runt behållarna, som dock fortfarande är fulla.

Eliska Elias som nyligen flyttat till Axelsberg är mycket upprörd.

– Man kommer hem på fredagen och har köpt något gott – då ligger det högar av sopor här. Så är det fredag, lördag, söndag. Det är äckligt, och jag skäms! Hur tänker de? Jag har aldrig varit med om något liknande i Sverige.

En man säger att han förvarar sopor i bilen när det är fullt. Andra tar ut dem på balkongen, säger Roland Öberg.

– Problemet är att när de varit här och hämtat, så kommer alla med sina sopor från balkongerna, och då blir det fullt igen.

Roland Öberg säger att Ragnsells bilar inte synts till på platsen sedan företaget tog över ansvaret. Och det kan stämma, enligt entreprenören. Företaget har nämligen inte fått ordning på de bilar som specialbeställts för uppdraget att tömma sopbehållarna.

– Nu är det lejda åkare som vi har tagit in. Alla våra fordon har lämnats in för total översyn, säger Jonas Roupé, marknadsdirektör på Ragnsells.

Han säger ändå att driftsläget är stabilt.

Som DN tidigare berättat lade Ragnsells ett 35 procent lägre anbud än konkurrenten Sita, och vann upphandlingen att tömma de bottentömda sopkärlen, som finns på 1 900 platser. Sedan årsskiftet har Stockholm vatten fått in 2 458 reklamationer. Men enligt kommunen börjar antalet reklamationer nu närma sig normala nivåer.

På begäran av styrelsen i Stockholm Vatten har en oberoende utredning tillsatts som ska ge svar på varför övergången till den nya entreprenören gått så fel.

– Allt kan gå fel i en uppstart. Men det är väldigt viktigt till nästa upphandling att identifiera bristerna, säger Katarina Johansson, ansvarig för hantering av hushållsavfall på Stockholm Vatten.

Först när den externa granskningen är klar kommer frågan om kostnader och ekonomisk ersättning för haveriet att klarna, enligt henne. Kommunen har hittills inte belagt entreprenören med viten.