Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Konduktörerna försvinner från Tvärbanan i sommar

Tvärbanan vid Hammarby Sjöstad.
Tvärbanan vid Hammarby Sjöstad. Foto: Hasse Holmberg/TT

Den 10 juni försvinner konduktörerna från Tvärbanan och Nockebybanan. I stället inleds ett försök där resenärerna blippar sina biljetter själva.

Konduktörerna erbjuds att bli kontrollanter, busstädare eller att ta avgångsvederlag.

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting har tidigare beslutat om ett pilotprojekt på Tvärbanan och Nockebybanan under en period.

Då var beskedet att konduktörerna under projektet skulle arbeta bland annat som tågvärdar på plattformar eller i fordon.

På tisdagen höll arbetsgivaren Arriva, som kör spårvagnarna, två stormöten med personalen. Då fanns den möjligheten inte med.

– Nu erbjöds konduktörerna i stället att bli kontrollant, busstädare eller ta några månader i avgångsvederlag. Alla är jättebesvikna. Trafiknämndens beslut är inte vatten värt, säger Lina Yafi, ordförande för lokalbaneklubben inom fackförbundet Seko.

Arbetsgivaren Arriva å sin sida hävdar att när den nya modellen införs så försvinner behovet av konduktörsrollen. Därför erbjuds konduktörerna under projekttiden andra arbetsuppgifter inom Arriva, på både tåg och bussar.

– Vårt budskap till de cirka 100 konduktörerna är att samtliga behåller sin anställning fram till den första utvärderingen i oktober, säger Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva.

Därefter blir tillvaron osäkrare.

– Då tror vi att det finns en risk för en övertalighet. Därför erbjuder vi redan nu en omställningsbonus eller arbete som kontrollant hos ISS eller som konduktör på Roslagsbanan, där det finns vakanser, säger Tomas Hedenius.

Skälet till förändringen är att biljettkontrollen ombord på tågen inte fungerar särskilt bra på grund av trängseln och arbetsmiljön.

Nu ska i stället resenärerna blippa biljetterna själva på stolpar som ställs upp på samtliga perronger.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.