STHLM

Körde samma sträcka i 40 år – nu åtalas kaptenerna

Silverpilen lägger till vid Utö.
Silverpilen lägger till vid Utö. Foto: Eric Ljunggren

I nästan 40 år har passagerartrafik gått mellan Årsta havsbad–Utö. I stort sett varenda båttur har körts samma väg.

Nu har två av Utö-rederiers kaptener åtalats för brott mot skyddslagen.

– Vi är bestörta, säger en av dem i förhör.

Äggskären, Mysingen, vid Horsfjärden. Ett skyddsobjekt enligt Skyddslagen. Här råder tillträdesförbud för att det på Stora och Lilla Äggskären finns en militär­anläggning, en så kallad avmagnetiseringsstation. I dag markerar tre gula prickar det vattenområde som utgör gränsen för skyddsområdet dit obehöriga inte har tillträde.

Här, precis innanför ett par av prickarna, har till exempel passagerarfärjan M/S ”Silverpilen” passerat flera gånger dagligen i flera års tid.

– Vi gjorde en muntlig överenskommelse med Försvarsmakten i slutet på 60-talet. En dåvarande kommendörkapten sa att det är okej så länge det är uppenbart att det inte bedrivs någon verksamhet. Sedan dess har vi alltid kört där, säger en av Utö rederis mest erfarna befälhavare.

Nu står han alltså, tillsammans med en yngre kollega, åtalad för brott mot skyddslagen.

– Det hela måste ses som ett stort missförstånd mellan rederiet och Försvarsmakten. Till mig har man sagt att det finns en informell överenskommelse, jag har bara rättat in mig i det ledet, så att säga, säger den yngre kollegan.

Läs mer: Gå i land på fel plats kan bli dyrt

I fallet står ord mot ord – framför allt när det gäller tre påståenden:

Enligt Försvarsmakten har det aldrig funnits någon överenskommelse mellan dem och Utö rederi.

Enligt Försvarsmakten framstår det också som märkligt att rederiet skulle ha framfört sina fartyg i området i 40 år utan att någon reagerat eftersom ”ingen anställd vid förbandet skulle ha struntat i att rapportera överträdelser mot tillträdelseförbudet”.

Enligt Försvarsmakten har också utmärkningen av området varit intakt, vilket rederiets anställda menar är fel – bojarna flyttar ständigt på sig och de gula blixtljus de ska vara försedda med är ofta ur funktion.

Vad gäller Utö rederiers val av färdväg mellan Årsta havsbad och Utö är det dock troligt att rederiet har visst tolkningsföreträde:

– Om det alltid varit förbjudet att köra där så har vi brutit mot det bortåt 25 000 gånger, eller åtminstone mellan 8 och 14 gånger per dygn, konstaterar en av rederiets anställda i förhör med militärpolis.

Hur som helst – i maj förra året fann försvaret för gott att sätta ned foten. Tre dagar i rad noterade en fartygschef ombord på HMS ”Hurtig” att M/S ”Silverpilen” körde innanför de aktuella prickarna.

Första gången, den första maj, uppmanades besättningen på ”Silverpilen” att respektera förbudet. Redan dagen efter tar passagerarfärjan samma väg och nu dokumenteras detta av försvarsmakten. Den här gången får kapten på ”Silverpilen” veta att händelsen kommer att rapporteras.

Två dagar senare bryter M/S ”Silverpilen” återigen tillträdesförbudet. Enligt de nu åtalade kaptenerna sker det per automatik, de har inte haft något uppsåt att bryta mot något förbud.

– Vi har alltid kört så här. Det går av gammal vana. Det är en enkel kurs rakt igenom och en stor fördel att vi inte behöver kursändra i hårt väder, säger kaptenen när han blir förhörd.

Mellan raderna i förundersökningen är det uppenbart att stämningen mellan Försvarsmakten och de yrkesverksamma skärgårdsborna numera är kylig. De förstnämnda uppfattar att Utö rederis kaptener vid tre tillfällen kränkt ett tillträdesförbud – medan de sistnämnda uppfattar att Försvarsmakten har lagt sig till med en ny, aggressiv och oförsonlig attityd.

När den utredande militärpolisen ringer till rederiet noterar han senare i förhörsutskriften att han tycker sig höra att personer som talar i bakgrunden kallar militärerna för ”dårar” och att ”galna unga befäl” far omkring runt ”oss som bedriver nyttotrafik”.

Militärpolisen fann för gott att färdigställa sin förundersökning, vilket resulterade i det åtal som nu är väckt. Via advokat Mattias Widlund förnekar de båda åtalade brott.

Kammaråklagare Robert Barrefeldt befinner sig på semester och har inte kunnat nås. Han har dock i en intervju med DN i juli i år sagt att hans uppfattning är att försvarsmakten effektiviserat bevakningen av skyddsobjekten kring Horsfjärden sedan något år tillbaka.

Rättegången mot de två kaptenerna är planerad till den 25 mars.

Fakta. Dyrt att gå i land på fel plats

I somras skrev DN om att allt fler personer döms för överträdelser av skyddsförbud, och refererade till fem domar från förra året. I alla fallen handlade det om privat­personer som idkat friluftsliv i och på olika öar som är skydds­objekt kring Mysingen. Samtliga dömdes till dagsböter.

Ett skyddsobjekt, inklusive vattenområden, ska vara utmärkt. Skyddsobjekt kan enligt skyddslagen vara byggnader, andra anläggningar, områden och andra objekt som kan behöva förstärkt skydd mot sabotage, terroristbrott, spioneri samt röjande i andra fall av hemliga uppgifter som rör totalförsvaret och grovt rån.

Skyddslagen innehåller också bestämmelser om skydd för allmänheten mot skada som kan uppkomma till följd av militär verksamhet.