Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Krav på delad nota när fastighetsägare gör klipp på t-bana

Sickla köpkvarter kan komma att stiga ordentligt i värde.
Sickla köpkvarter kan komma att stiga ordentligt i värde. Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Ett antal fastighetsägare som äger handelsfastigheter kan räkna med en värdestegring på 1,5 miljarder när tunnelbana byggs ut till Nacka, Hagastaden och Barkarby. Många politiker talar högt om att fastighetsägare ska vara med och betala för tunnelbanan.

När det visat sig att de statligt ledda Stockholmsförhandlingarna om en utbyggnad av tunnelbane­nätet ser ut att öppna för tunnelbanor såväl till Nacka som till Barkarby och Solna station via Haga­staden är politiker i landstinget och kommunerna i huvudsak glada. Men när det kommer fram uppgifter om en nota på ett ansenligt antal miljarder som kommuner och landsting väntas betala är glädjen mindre.

Det är i det sammanhanget som förslag dyker upp om att fastighetsägare som drar nytta av tunnelbanan genom höjda fastighetsvärden – och därmed högre hyresintäkter – ska bidra till finansieringen. Stockholmsförhandlarna har låtit konsultföretaget WSP utreda effekterna för handeln vid de planerade stationerna och hur det ökar fastighetsvärdet för ett antal fastighets­ägare.

Resultatet är att det finns klart positiva effekter vid nio av de 15 stationslägen som föreslås i olika tunnelbanealternativ. Värdeökningen kring stationer som Kungsträdgården – som får mångdubbelt fler resenärer om den slutar vara ändstation – Sickla, Nacka Forum och Hagastaden bedöms vara minst 10.000 kronor per kvadratmeter. Nästan lika stor värdeökning skulle fastigheterna få vid en station under östra Södermalm.

Värdeeffekten bedöms totalt hamna på mellan 1,3 och 1,5 miljarder men konsulterna betonar i rapporten att det är en översiktlig, och försiktig, beräkning. En del stora fastighetsägare – som Unibail Rodamco (Nacka Forum), Atrium Ljungberg (Sickla köpkvarter), Ikano Fastigheter (blivande Ikea vid Slakthusområdet) och AMF Pension (Fastig­heter vid Kungsträdgården) skulle få en värdeökning på 145–250 miljoner vardera.

Om utredningar om värdestegringar sedan leder till att fastighetsägare känner att det är angeläget att betala för en tunnelbana är en annan sak. För länge sedan var det inte ovanligt att fastighets­ägare byggde spår till förorter där de byggde fastigheter och sedan i bolagsform drev trafiken på spåren. Men sedan SL bildades och all kollektivtrafik i länet samlades i det landstingsägda bolaget har samhället byggt spår och drivit trafiken, eller lagt ut driften på entreprenad. Att få pengar att gå från fastighets­ägare till samhället för en ny tunnelbana blir förmodligen en utmaning för statens förhandlare H G Wessberg och Catharina Håkansson Boman.

Nya stationerna

Föreslagna stationer med påtagligt förbättrad potential för handeln:

Kungsträdgården - byggs om och ut, Sofia/Nytorget, Hammarby kanal/Hammarby sjöstad, Sickla, Nacka Forum, Hagastaden, Slakthusområdet, Barkarby station.

Föreslagna stationer där effekterna blir små:
Ersta, Henriksdal, Djurgården, Finnboda, Järla, Barkarbystaden

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.