STHLM

Krav på plats för cykel när SL köper nya t-banevagnar

Folkpartisten Stella Fare har länge kämpat för att cykeln ska vara tillåten i tunnelbanan. Hon anser att det är svepskäl när SL menar att säkerheten äventyras om cyklar ska tillåtas i tunnelbanevagnar.
Folkpartisten Stella Fare har länge kämpat för att cykeln ska vara tillåten i tunnelbanan. Hon anser att det är svepskäl när SL menar att säkerheten äventyras om cyklar ska tillåtas i tunnelbanevagnar. Foto: Paul Hansen
Politikerna vill tillåta cyklar i tunnelbanan. När SL ska köpa nya tunnelbanetåg till röda linjen är ett av kraven att det ska finnas plats för cyklar. Cykelpolitikpionjären Stella Fare (FP) anser att SL:s avoghet mot cyklar i tunnelbanan för att det hotar säkerheten, är svepskäl.

Röda linjen ska få helt nya tunnelbanetåg. Den upphandling som avbröts förra året för att det bara kom in ett godkänt – och svindyrt – bud sätts i gång igen. Den här gången ska SL ställa krav på hur tågen ska fungera, men inga detaljkrav på exakt hur tillverkarna ska klara funktionskraven. Priset ska också pressas genom att SL köper in halvtåg i stället för tredelade tåg eftersom halvtåg är standard i tunnel­banevärlden.

De nya tågen ska byggas enbart för att klara röda linjens nya signalsystem – som blir klart 2014 – och de ska gå att köra förarlöst. Men de ska inte klara de andra linjernas signalsystem, vilket också sänker priset. Tågen ska också byggas med utrymmen som ger plats för rullstolar, barnvagnar och cyklar. Trafiknämndens politiker – utom Socialdemokraterna – enades om att lägga till ett skriftligt krav på cykelutrymmen i underlaget för upphandlingen.

– Vi måste vara väldigt tydliga och tala om för SL att det ska finnas plats för cyklar, annars kommer det aldrig att finnas plats, säger Stella Fare (FP) som tog initiativ till det skriftliga tillägget och anser att det finns ett starkt motstånd mot cyklar i kollektivtrafiken inom SL.

Att cyklar inte tillåts motiveras både med att de kan vara en fara för säkerheten på perronger och inne i tåg och att de inte får plats. De argumenten fanns med på den tiden – 50-talet – då det inte var tillåtet att ta med sig barnvagn i tunnel­banan. Barnvagnar och rullstolar är numera tillåtna och Stella Fare och många med henne tror inte att det är svårare att hantera en cykel än en barnvagn i den folktäta tunnel­banemiljön.

– Det där med säkerheten är ett svepskäl för att SL inte vill ändra på saker och ting. Det borde vara fullt möjligt att tillåta cyklar, kanske med undantag för rusningstrafiken, redan i dag, säger Stella Fare.

Någon gång kring 2016 när de förs­ta av totalt 96 nya halvtåg SL köper in sätts in i trafik ska det också finnas bättre plats för cyklar inne i tågen.

– Det är i sig inte svårt att lösa. Det handlar om en annan möblering i vagnarna. Om vi sätter en del av stolarna mot väggarna får vi större utrymmen, vi kan också skapa utrymmen i änden av vagnarna för cyklar, barnvagnar och bagage, förklarar Johan von Schantz, teknikdirektör på SL.

Socialdemokraterna tycker inte att det är särskilt angeläget att tillåta cyklar i tunnelbanan. Partiets trafikpolitiker delar SL:s oro för att cyklar kan äventyra säkerheten på trånga perronger och i överfyllda tåg.

– Moderaternas ointresse för ett utbyggt tunnelbanenät är ett betydligt större problem än att cyklar inte får tas med ned i tunnelbanan, anser Erika Ullberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd.

Omkring år 2021 ska alla de nya tunneltåg SL nu handlar upp ha satts i trafik. Då ska turtätheten på röda linjen öka från maximalt 24 till 36 tåg i timmen i vardera riktningen. Om det då är tillåtet att ta med sig cykeln och ställa den i de utrymmen som finns i de nya vagnarna återstår att se.

Men det kan också gå fortare att tillåta cyklar i tunnelbanan. SL är med i ett stort EU-projekt kring en helhetssyn på kollektivtrafik och cyklar. Om ungefär ett år väntas det projektet mynna ut i något som liknar en gemensam EU-strategi

– Vi tycker att det är bra att folk cyklar och vi kan uppmuntra det på många andra sätt än att tillåta cyklar på bussar och i tunnelbanan, betonar Jesper Pettersson, press­sekreterare på SL:

Ett exempel på det är att det går att använda de lånecyklar som finns i Stockholm med SL Accesskort. Det samarbetet kan komma att utvidgas. Cykelparkeringar vid tunnelbanestationer och pendeltågsstationer är en annan service som växer. I Älvsjö byggs just nu det första parkeringshuset i Stockholms län som enbart är avsett för cyklar. Liknande anläggningar ska byggas även vid Odenplan och Stockholms södra. På sikt hoppas både SL och Stockholms stad att det ska gå att hitta en lösning på det cykelkaos som ofta uppstår vid Stockholms centralstation.