STHLM

Kritiserade ledningen – då fick hon sparken

Foto: Jessica Gow/ TT

När generaldirektör Dan Eliasson besökte Försäkringskassans kundcenter i Sundbyberg i tisdags blev kritiska anställda tillsagda att spela bordtennis på sin friskvårdstimme för att visa högste chefen en bild av välmående och ostressade anställda. Dagen efter fick en 27-årig kvinna, som framfört kritik i mejl till Eliasson, sparken.

Hennes provanställning avbröts med omedelbar verkan och hon fick lämna arbetsplatsen.

– Min tolkning är att jag fick sparken för att jag mot områdeschefens vilja sökte upp Dan Eliasson för att få tala direkt med honom, säger kvinnan, som DN valt att inte namnge.

Normalt lägger sig ledningen inte i vad de anställda gör på sin schemalagda friskvårdstimme. Men nu fick de mer eller mindre order om att spela bordtennis med motiveringen ”att det ska synas att vi bryr oss om våra medarbetares hälsa”.

– Friskvårdstimmen råkade sammanfalla med att Dan Eliasson rörde sig fritt i kontorslandskapet. Det var tydligt att områdeschefen var väldigt mån om att ingen i den kritiska gruppen skulle få en enda sekund med generaldirektören, säger kvinnan.

Efter ett möte med enhetscheferna och områdeschefen försökte hon få en kort pratstund med Eliasson. Men hon hindrades med hänvisning till Eliassons "tajta schema".

Områdeschefen, Tuija Rönnback, förnekar bestämt att den avbrutna provanställningen skulle ha något samband med att kvinnan gått till högste chefen med sin kritik.

– Det har absolut inget samband. Det är bara det att han råkade vara här då, säger hon.

– Man får gärna ha synpunkter, gärna vara kritisk, men kan man inte köpa vårt grundkoncept är det väldigt svårt att jobba hos oss, säger Tuija Rönnback.

Flera på kontoret har, enligt uppgifter till DN, kritiserat kassans arbetsformer med hård styrning minut för minut och övervakning.

Kvinnans kritik, som också formulerats i en resonerande mejlväxling med Dan Eliasson, går dels ut på att ledarskapet i en statlig organisation i en demokrati måste vara medkännande och lyhört, dels att det datasystem som styr telefontrafiken i Försäkringskassans kundtjänstcenter detaljreglerar och registrerar de anställdas arbete på ett sätt som innebär en onödig och integritetskränkande övervakning av dem.

Systemet slussar in ett nytt samtal sju sekunder efter att ett tidigare samtal är avslutat. Den som inte tar ett nytt samtal inom den tiden ska notera varför i en lista över aktiviteter. Cheferna kan i realtid se om den anställde tagit en paus och exakt på sekunden hur lång den är. De kan bero på ett samtal med en kollega, en kort bensträckare, ett toabesök eller något annat.

Uppgifterna sparas och blir också statistik över enskildas arbete, och används även som underlag vid lönesamtal och lönesättning.

– Att jag fick sluta är ett bevis på att Försäkringskassan är en organisation som inte klarar av att man ställer kritiska frågor. Jag är ung, en junior person på den här arbetsplatsen. Klarar man inte av att jag ställer frågor i lugn samtalston är det något större som är fel, säger kvinnan som arbetat på andra kundcenter där personalen inte övervakas på samma närgångna sätt.

Vid ett tidigare möte där flera anställda framfört kritik ska de ha mötts av förtäckta hot med innebörden att de kritiska kan se sig om efter andra jobb, säger 27-åringen.

– Jag har inget minne av att vi vid det mötet över huvud taget diskuterade deras provanställningar, säger områdeschefen Tuija Rönnback.

I mejlväxlingen mellan 27-åringen och Dan Eliasson svarar generaldirektören att han vet att många på kundcentren känner sig väldigt styrda, och att han är nyfiken på vilka idéer hon har för att finna nya former som är bättre än den ordning som råder.

DN har sökt Dan Eliasson för att få hans syn på den avbrutna provanställningen och hur högt i tak det är för intern kritik på Försäkringskassan, men han låter hälsa via sin presschef att han inte vill kommentera de frågorna.

200 på kontoret i Sundbyberg

På Försäkringskassans kundcenter i Sundbyberg arbetar över 200 personer, flera av dem både med telefonrådgivning och med handläggning av olika ärenden. Kassans olika kundcenter har de senaste åren haft en hög arbetsbelastning, med mycket övertid och hög personalomsättning.

Fackförbundet ST inom Försäkringskassan har påtalat arbetsmiljöproblemen och krävde i ett öppet brev till regeringen förra sommaren större resurser, och hänvisade då bland annat till att 60 procent av kassans 13.500 anställda ansåg att de hade för hög arbetsbelastning.