Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Kund tvingade frisör att klippa i åtta timmar

Foto: Alamy

En missnöjd kund tvingade frisören att göra om behandlingen. Efter åtta timmar, klockan 23 på kvällen, var kvinnan fortfarande inte nöjd och vägrade betala. Då tillkallades polisen.

– Då var de rejält osams och vi fick medla så att det blev fred på platsen, säger Viktor Adolphson, yttre befäl på Södermalmspolisen i Stockholm.

Kvinnan i 30-35 årsåldern hade kommit till frisörsalongen på Södermalm i Stockholm klockan 15 på torsdagseftermiddagen för att färga och klippa håret, berättar Viktor Adolphson. Men kvinnan blev inte nöjd med färgen utan ville att frisören skulle göra om behandlingen. Åtta timmar senare hade två frisörer på salongen försökt tillmötesgå kvinnans önskemål utan att lyckas. Dessutom vägrade kvinnan att betala.

Då ringde frisörerna polisen. När polisen kom till platsen var stämningen upprörd och kvinnan insisterade på att fortsätta med klippningen. Polisen lyckades medla och lugna ner den hätska stämningen mellan parterna.

– De kom överens om att om kunden betalade en del av summan skulle hon återkomma i dag och få frisyren fixad. Det var två ganska utmattade frisörer, säger Viktor Adolphson.

Enligt Viktor Adolphson är det inte ett brott när två parter som ingått ett avtal inte kommer överens. Ändå händer det att polisen får gripa in och mäkla fred i sådana affärssituationer.

– Då får vi förklara att det inte är polisiärt men vi kan ändå medla mellan parterna. Och det brukar vara bra att vi gör det för då undviker man att det blir handgemäng, säger Viktor Adolphson.

Är du nöjd med din frisör? Rösta här

På branschorganisationen Frisörföretagarna uppger man att det är ovanligt att kunder uppträder aggressivt eller hotfullt. Däremot kan kunder bli missnöjda med klippningen eller färgen.

– Man kan missförstå varandra i konsultationen, säger Matilda Mielind, ordförande Frisörföretagarna.

Generellt uppskattar en seriös frisör att kunden säger till om han eller hon är missnöjd så att det går att rätta till, och enklast är att framföra sina klagomål redan på salongen eller de närmaste dagarna för att de ska rättas till.

– Har man gjort en stor förändring kan man behöva gå hem och känna efter först. Men det finns en gräns för när det har gått så lång tid efter klippningen att man betraktar det som ny behandling.

Är det känsligt för frisörer om man klagar?

– Nej, om man är seriös blir man glad om kunden kommer tillbaka för vi vill självklart rätta till det. Vårt levebröd är att kunderna ska bli nöjda, säger Matilda Mielind.

Frisörföretagarnas råd är att man ska gå till en salong där frisören är utbildad i synnerhet när det gäller att färga håret som i värsta fall kan ge allergier om kemikalierna hanteras på fel sätt.

– I dag kan vem som helst öppna en frisörsalong och det oerhört viktigt att man går till någon som är utbildad och seriös. Vi jobbar för att få till en certifiering för frisörbranschen, säger Matilda Mielind.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.