STHLM

Kundpinnesvinn ett mysterium för handlare

Kundpinnetjuvar, ge er till känna. Mängder av pinnar försvinner spårlöst från Stockholms mataffärer. Bara på City gross i Kungens kurva har 300 stycken kommit på villovägar – det senaste året.

– Det är en jädra massa pinnar som bara försvinner, säger Johan Edman, stormarknadschef.

Varje år försvinner stora kvantiteter kundpinnar – även kända som kassaklossar eller varuavskiljare – spårlöst från matvarubutikerna i Stockholms stad. Åtminstone om man får tro handlarna själva.

Ett av de värst drabbade varuhusen är City gross i Kungens kurva. Där kommer fler än 300 bort – varje år.

– Så är det. En del går förstås sönder och kastas, men resterande vet vi inte var de tar vägen. De måste helt enkelt leva vidare någon annanstans, säger Johan Edman, stormarknadschef på City gross.

Hur själva försvinnandet går till, är emellertid höjt i dunkel.

– Min slutsats är att en hel del måste tas med ut med kunderna. Men jag kan inte förstå vad de ska användas till. Kanske knäcker de extra som stafettpinnar, jag har verkligen ingen aning, säger Johan Edman.

Hur stort problemet är varierar från affär till affär. Men de flesta butiksägare DN pratat med upplever att kundpinnar i någon omfattning försvinner. Så även Rose-Marie Atanassov Lindberg, butikschef på Ica Supermarket Fridhemsplan.

– Bara de senaste två veckorna har sex stycken försvunnit. Man kan ju tänka sig att några ramlat ned, men vid städningar har vi inte hittat dem, säger hon.

Per Geijer är säkerhetsansvarig på branschorganisationen Svensk handel. Enligt honom ligger stölder ofta bakom när butiksinventarier helt plötsligt saknas. Han tror att kundpinnarna följer samma mönster.

– Visst har även jag reagerat på att det ibland saknas pinnar i kassorna. Det kan inte finnas särskilt många andra förklaringar än att en hel del stjäls. Det enda logiska är att de ses som användbara på andra platser eller av andra butiker, säger han.

De flesta mataffärer får sina pinnar gratis i marknadsföringssyfte, vilket innebär att kostnader för nya sällan blir särskilt höga. Trots det kan försvinnandet ändå innebära vissa problem, enligt Per Geijer.

– Det handlar ju så klart inte om pengarna, däremot är det väldigt viktigt att allt fungerar. Det ska inte finnas saker som kunderna stör sig på i affärerna. Att det inte finns kundpinnar är precis en sådan sak, det skapar frustration, säger han.

Att pinnarna ofta förvaras nära kassan ser han inte som något som hindrar tjuven.

– Det är nog som vanligt, att man stoppar den i fickan och går ut.

– Men det här är så klart inte den största stöldproblematik vi har, även om det inte är bra. Det försvinner varor för miljardbelopp och då blir pinnarna inte högprioriterade, säger Per Geijer.

Kassörska i Arninge pionjär

Exakt när kassapinnen gjorde sitt intåg på de svenska varubanden är höljt i historiens dunkel, även om Evy Willen i Täby tillhör pionjärerna och insåg vikten av ett varuavskiljande instrument när hon som 39-åring satt i kassan på B&W stormarknad i Arninge 1974:

– Det blev ofta problem med att hålla isär varorna när bandet matade på så en dag sa jag till chefen att det skulle vara en bra idé om man tog fram ett slags pinne som gick att lägga mellan varorna. Och så blev det även om det tog några månader, berättade Evy Willen för DN i en intervju 2005.

Så gick det då

2005 deltog 28 350 personer i DN:s Namn & Nytt-omröstning om vad föremålet som avskiljer kunders föremål på butikers kassaband ska heta.

Så här gick det:

Kassakloss 6.594
 Kundpinne 6.538
 Shopstopp 2.216
 Pröjspinne 1.820
 Handelshinder 1.574
 Klonk 1.534
 Bandhund 1.301
 Brödbroms 1.273
 Mittdittare 1.023
 Mellanting 902
 Tvärsing 840
 Brytare 778
 Köpslå 726
 Hejdare 714
 Finalpinal 514