Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Lådcyklar kan minska bilbehovet

Martin Nyblom med sönerna Georg och Tage.
Martin Nyblom med sönerna Georg och Tage. Foto: Thomas Karlsson

Har du sett lådcyklarna i Bagarmossen? De har varit i en del i ett projekt som undersöker möjligheten minska bil- och parkeringsbehovet i Stockholm.

– Jag tycker att lådcyklarna har varit superbra och hoppas att de ska vara kvar, säger Martin Nyblom som deltagit i projektet.

Försöket med lådcyklarna har varit en del i projektet Innovativ Parkering som bland andra Stockholms stad, KTH och Riksbyggen ligger bakom. Syftet är att hitta lösningar så att färre parkeringshus och garage behöver byggas, och att man på så sätt kan spara både pengar och miljön.

– När det byggs bostäder måste företaget även bygga ett antal parkeringsplatser. Om byggföretaget möjliggör andra transportmöjligheter, som bilpool eller lådcykelpool, kan kommunen ge rabatt på det som kallas parkeringstal. Med dessa flexibla parkeringstal behöver byggföretaget inte bygga lika många parkeringsplatser och kan därför spara in pengar på dyra markkostnader. Kostnader som annars läggs på lägenheterna, säger Miriam Börjesson Rivera, forskare på institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik på KTH, som studerar användandet av lådcyklarna.

Martin Nyblom bor med sin familj i den bostadsrättsförening som har deltagit i pilotförsöket med lådcykelpool. Bokningen av cyklarna har skett på samma sätt som bokningen av tvättstugan, med skillnaden att cyklarna har kunnat användas en hel dag.

– Det har fungerat jättebra. Vi har valt att inte ha någon bil, så det har varit perfekt när vi har tagit oss till vår kolonilott eller gjort andra utflykter. Det är bara att sätta ned barnen i lådan, ta på dem bältet och cykla i väg. Det är klart, det ingen cykel man pendlar över hela stan till jobbet på, men för förortscykling är den perfekt, säger han.

Inte alla boende har använt sig av cyklarna, utan främst barnfamiljer i Martin Nybloms ålder. Att försöket har genomförts just i Bagarmossen beror på att förutsättningarna där är väldigt bra. Området har ingen genomfartstrafik, är platt, och har många cykelbanor.

Försöket i Bagarmossen håller nu på att avslutas. Efter det ska statistik för användandet av cyklarna sammanställas och resultatet utvärderas. I dagsläget är det inte aktuellt att utvidga försöket till andra områden, menar Miriam Börjesson Rivera. I stället kommer lärdomarna att användas i det fortsätta projektet.

– Lådcyklarna har varit en del av fem i Innovativ Parkering. Delprojekten ligger i olika fas, men slutprojektet är att bygga ett demonstrationshus. Där ska folk bo som vanligt och det ska finnas olika typer av transportlösningar och fordonspooler. Men allt är inte spikat där ännu, säger hon.

Vad som händer med lådcyklarna i Bagarmossen är ännu inte bestämt. Martin Nyblom hoppas att de ska finnas kvar, men ifall de kommer att plockas bort har han börjat titta på alternativ.

– Vi är några grannar som har pratat lite om att köpa loss cyklarna. Det är ju inget man använder varje dag, så om man kan dela vore det toppen, säger han.