Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

"Långt till första spadtaget"

Nacka-förslaget skulle inte få majoritet i riksdagens trafikutskott, tror utskottets ordförande Anders Ygeman (S). Men han välkomnar att moderaterna har tänkt om.

Statens del i en tunnelbaneutbyggnad kan väntas bli betydande. Med en beräknad kostnad på 15 miljarder kronor kan den knappast genomföras utan statens hjälp. Ordföranden i riksdagens trafikutskott Anders Ygeman (S) håller inte för otroligt att staten går in med hälften och regionen går in med lika mycket för att finansiera projektet.

Men först vill han se en majoritet för Nacka-förslaget på riksnivå.

– Det är långt till första spadtaget. Jag tror inte att utskottet i dag skulle få en majoritet för förslaget. I höst ska infrastrukturplanen revideras, så då får vi se, säger han.

En idéstudie från SL visar att det finns två möjliga sträckningar till Nacka. Det borgerliga förslaget som nu framförs går från Kungsträdgården med nya stationer på Södermalm, i Hammarby sjöstad, Sickla och Järla sjö med slutstation Nacka Forum

– Socialdemokraterna har i utskottet tidigare framfört kravet på utbyggnad. Moderaterna, särskilt i landstinget, har varit hårdast emot. Det omtänkande som skett på region- och kommunplan har vi inte sett än på riksnivå, säger Anders Ygeman.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.