Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Lidingö och Bromma flygplats kan få tunnelbana

Tunnelbana till Bromma flygplats är ett av projekten som Stockholms stad vill förhandla med staten om.
Tunnelbana till Bromma flygplats är ett av projekten som Stockholms stad vill förhandla med staten om. Foto: Paul Hansen

Tunnelbana till Lidingö och Bromma flygplats. En ny pendeltågsstation vid Högdalen/Rågsved. Det är tre projekt som Stockholms stad prioriterar i de kommande förhandlingarna med staten om framtidens infrastruktur.

De spårinfrastrukturobjekt som Stockholm i dag anser vara mest intressanta och gynnsamma är:

• Utbyggnad av tunnelbanan mellan Hagsätra/Älvsjö och Fridhemsplan.

• Utbyggnad av en västlig tunnelbana mellan Alvik och Vällingby via Bromma flygplats.

• Förlängning av tunnelbanan från Ropsten till Lidingö centrum.

• Förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby.

• Ny pendeltågsstation vid Högdalen/Rågsved.

• Förlängning av Roslagsbanan till City/Odenplan.

Illustration: Stefan Rothmaier

Tunnelbanan från Alvik till Vällingby via Bromma flygplats föreslås få stationer vid Ulvsunda, Bromma flygplats, Bällstavägen och Beckomberga. Vinsten med denna dragning, menar staden, är att restiderna mellan Vällingby och Alvik minskas avsevärt.

Men man konstaterar också att utbyggnaden enbart är intressant om flygplatsen på sikt läggs ned och bebyggs. Då kan det, enligt Stockholms stad, bli möjligt att bygga 48.000 nya bostäder längs sträckan. På själva flygplatsområdet räknar staden med att det får plats 30.000 bostäder, betydligt färre än Miljöpartiets tidigare vision om 50.000 bostäder.

Centerpartiets gruppledare Karin Ernlund är starkt kritisk till Stadshusmajoritetens förslag.

– Det verkar som om Miljöpartiet har fått leka och rita fritt. Det finns inget som tyder på att det ska byggas bostäder på Bromma. Det är anmärkningsvärt att ett så ogrundat förslag är majoritetens prioritering i en viktig förhandling med staten, det är inte seriöst av Socialdemokraterna, säger Karin Ernlund.

Det som bör vara i fokus, menar hon, är en ny nord-sydlig förbindelse väster om Slussen. I skrivelsen till Sverigeförhandlingen påpekar också Stockholms stad att tunnelbaneutbyggnaden från Hagsätra/Älvsjö till Fridhemsplan bedöms vara det objekt som har störst fördelar för staden. Utefter den linjen bedömer staden att det går att bygga cirka 16.000 nya bostäder.

Den föreslagna dragningen, som DN tidigare har berättat om, innebär stationer i Solberga och Västberga. En alternativ dragning, som nämns i skrivelsen, är att i stället gå från Älvsjö till Liljeholmen via Östberga–Årstafältet–Årstaberg. Då täcks den befintliga bebyggelsen i Östberga och den planerade på Årstafältet in.

Förlängningen från Hjulsta till Barkarby – som innebär att blå linjen blir en ringlinje – och förlängningen av Roslagsbanan till City/Odenplan och DN också beskrivit tidigare. De två nya projekt som finns i skrivelsen till Sverigeförhandlingen är t-bana till Lidingö och en ny pendeltågsstation i Söderort.

Foto: TT

Röda linjen kan dras vidare från Ropsten till Lidingö centrum, antingen på bro eller i tunnel. Totalt efter sträckningen influensområde finns möjlighet att bygga cirka 2 000 nya bostäder.

Pendeltågstationen i Högdalen/Rågsved ska ligga mellan Älvsjö och Farsta strand, en sträcka på cirka 7,5 km där staden bedömer att det finns områden med stora möjligheter till framtida bostadsbyggande. Tanken är det byggs en smidig passage för gående och cyklister mellan Högdalens tunnelbanestation och pendeltågstationen.

Ny infrastruktur till 2035

Sverigeförhandlingen har regeringens uppdrag att utreda utbyggnad av nya stambanor för höghastighetståg, samt åtgärder för fler bostäder och ökad tillgänglighet i form av ny infrastruktur främst i storstadsregionerna.

Själva förhandlingsfasen inleds nästa år. Åtgärderna ska i huvudsak kunna genomföras till 2035.

Fakta. Läs fler artiklar om tunnelbanan i stockholm

Ny blå linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö.  En ny linje från Fridhemsplan till Älvsjö kan bli verklighet - om drygt tio år. Den nya grenen blir billigare och smartare än att bygga vidare på en gul linje från Odenplan mot sydväst, enligt en expertutredning.

 Högdalen kan få underjordisk tunnelbanedepå. Depån för de nya tunnel­banornas tåg kommer att byggas i berget under Högdalen eller Skarpnäck. Stockholms stad vill helst att den byggs i Hög­dalen som redan har en depå.

Huddinge vill ha tunnelbana till Kungens kurva. En tunnelbanestation till Kungens kurva är ett av Huddinges trafikförslag. Det kan ge 6.500 nya bostäder och minska trycket från biltrafiken, menar kommunalrådet Malin Danielsson (FP).

Odenplan kan ritas om igen. Tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden i Solna riskerar att bli en blindtarm i tunnelbanesystemet. Om den ska bli mer än en kort stump måste den planerade stationen vid Odenplan ritas om.

• Roslagsbanans tunnel del i tunnelbanepussel. Det går att bygga en spårtunnel in mot Stockholms city för trafiken från nordost till en mycket blygsam kostnad jämfört med priset för en tunnelbana till Täby.