Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

M kräver stopp för nya naturreservat

Foto: Jesper Jäger-Ärlestad

Ett tillfälligt stopp för nya naturreservat. En översyn av befintliga reservat för att se vilka som, helt eller delvis, kan upphävas. Det vill trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att kommunerna i Stockholms län enas kring, som ett led i att komma till rätta med bostadsbristen.

– Jag väckte diskussionen om Kymlinge till liv för lite drygt ett år sedan, med sikte på Sverigeförhandlingen, och uppmanade S-styret i Sundbyberg att ta sitt ansvar och göra det möjligt att bygga bostäder där, säger Kristoffer Tamsons.

Det är beklagligt, menar han, att tidigare politiska generationer har låst mark och lagt en död hand över områden.

Tidigare i veckan har såväl Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) som oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) uttryckt vilja att bygga i Kymlinge och öppna tunnelbanans spökstation. Den politiska majoriteten i Sundbyberg vill bevara marken som naturområde.

– Vi ska ha respekt för kommunernas rätt att bestämma över sin mark, men vi ska aldrig låta kollektivtrafiknära lägen gå förslösade, säger Kristoffer Tamsons.

Men han anser också att blicken bör lyftas från Kymlinge.

– Jag tycker att det är fel att bara vända sig mot en kommun. Vi har över 300 naturreservat i länet och flera nya är på gång, säger han.

Tamsons ska nu skriva till Stockholms läns alla kommuner och uppmana politikerna att samlas kring en lex Kymlinge – ett frivilligt moratorium under en 10–15-årsperiod då inga nya naturreservat bildas.

Han vill också bjuda in kommunerna – samt landstinget och länsstyrelsen – till en inventering av de naturreservat som redan finns för att se vilka som, styckevis eller helt, kan ifrågasättas och omvandlas till vanlig mark som går att bygga på.

– Vi måste prioritera och länsstyrelsen kan pröva rimligheten i  ett naturreservat.

Han ska också – oavsett vilken respons han får av kommunpolitikerna – ge landstingets trafikförvaltning i uppdrag att gå igenom området runt alla tunnelbane- och pendeltågsstationer och undersöka om det har byggts tillräckligt mycket bostäder vid dem. Som exempel på var det kan byggas mer nämner han – förutom Kymlinge – Älvsjö och Masmo.

– Vi kan inte diskutera att lägga miljarder på ny tunnelbana om vi inte nyttjar den vi har på ett tillfredställande sätt för bostadsbyggande, säger han.

Arbetet, betonar Kristoffer Tamsons, måste ske på frivillig grund men samtidigt måste kommunerna prioritera.

Enligt honom är 10 procent av Stockholms läns yta redan i dag naturreservat, en andel som kommer att växa om dagens planer blir verklighet.

– Min grundläggande punkt är: inrätta inga nya naturreservat. Det blir märkligt när vi har den största bostadsbristen på decennier, säger Kristoffer Tamsons.

Läs även: ”Moderaterna vill bygga bostäder i Årstaskogen”

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.