Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Miljarder satsat på ny vägtunnel i Stockholm

Foto: Sören Andersson/TT

Regeringen vill bygga ihop motorvägsringen runt Stockholm med en östlig förbindelse. I den nationella planen som presenteras i dag anslås två miljarder för den mycket omdebatterade motorvägstunneln som lär bli en het valfråga i höst.

Bara några månader efter mångmiljardpaketet för nya tunnelbanor presenterar regeringen i dag den nya nationella planen för vägar och spår. I den planen anslås två miljarder för det som nu heter Östlig förbindelse men förut hette Österleden.

– Stockholm växer väldigt snabbt och regeringen har ett ansvar för att transporterna fungerar och för att trängseln och luften inte hindrar huvudstaden från att utvecklas, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Den östliga förbindelsen som ska ge Stockholm en ringled har utretts flera gånger förut, men inte på djupet och de summor som anslagits har varit drickspengar jämfört med två miljarder.

– Vi vill syna projektet riktigt grundligt och projektera vägen. Det borde även de som är motståndare till vägar vara tacksamma för så vi har något konkret att debattera, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Trafikverket vill också utreda en östlig förbindelse och hade i sitt förslag till nationell plan öronmärkt en miljard för projektet. Regeringen dubblar nu den satsningen för att få full fart på projektet.

Företrädare för den borgerliga allians som styr Stockholm har i förhandlingarna om tunnelbanan till Nacka vid åtskilliga tillfällen framfört hur viktigt det är att Stockholm får en ringled av vägar med hög kapacitet.

– Att regeringen nu avsätter rejält med pengar för en östlig förbindelse är väldigt glädjande. Det skulle betyda väldigt mycket för Stockholms innerstad. Visst försvinner mycket trafik från Valhallavägen när Norra Länken öppnar men en komplett ringled skulle betyda mycket mer, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

Han är fullt medveten om och inte särskilt ledsen över att de två miljarderna till en östlig motorväg blir en valfråga i paritet med bygget av Förbifart Stockholm.

– Det lär bli en het valfråga. Min bedömning är att det är samma partier som är motståndare till den östliga förbindelsen som till Förbifarten. För mig blir det ett tillfälle att jämföra vad en borgerlig allians kan få gjort jämfört med en rödgrön, säger Sten Nordin.

Den exakta sträckningen av en östlig förbindelse är förstås en del av den kommande utredningen och projekteringen. Det enda helt säkra är att den ska få från Ropsten där Norra länkens mynning invigs i höst till Södra länkens mynning i Nacka. Regeringen lovar i sin skrivning om den nationella planen att en Östlig förbindelse inte kommer att göra intrång i Nationalstadsparken.

Hur mycket motorvägen kommer att kosta och när den eventuellt kan byggas är oklart. Men minst tio miljarder och tidigast 2025 är en tidig gissning.