STHLM

Miljardnota för busstrafik i Förbifarten

Förbifart Stockholm har beskrivits som positiv för kollektivtrafiken. Men landstingets rapport visar att satsningen ska kosta drygt åtta miljarder och bussarna riskerar att inte få tillräckligt många resenärer.

Foto: Förhandlingarna om framtida mångmiljardsatsningar på kollektivtrafik i Stockholmsområdet pågår. Sverigeförhandlingarna ska resultera i en överenskommelse om nya statliga investeringar mot att kommunerna lovar att bygga bostäder i anslutning till satsningarna.

Landstinget och kommunerna har i huvudsak föreslagit nya spår, mest under jord. Men den så kallade Stockholmsbågen – med tät busstrafik med långa bussar från Tyresö och

Haninge via Förbifarten upp mot Täby – finns också med på listan. Det är en idé som drivits av Scania, Skanska och konsultföretaget WSP. Politiskt har Stockholmsbågen främst fått stöd från Socialdemokraterna.

Landstingets experter har nu synat Stockholmsbågen och annan föreslagen busstrafik genom Förbifarten. En utredning som presenterats för några av landstingets politiker, och som DN tagit del av, gör i huvudsak tummen ned för satsningen.

Det är redan bestämt att det ska gå vanliga busslinjer i Förbifarten. Dessa linjer, utökade så att de går att jämföra med Stockholmsbågen, har analyserats ur flera olika aspekter.

Den stora genomgången visar att det finns ganska stor restidsnytta oavsett om trafiken kör vanliga bussar, ledbussar eller extra långa så kallade BRT-bussar (Bus Rapid Transit). Nyttan blir större med BRT-bussar än med vanliga bussar.

Men skillnaden bedöms inte alls så stor att den motiverar investeringar på 8,1 miljarder i nya bussramper, stora hållplatser och bussar. Investeringen är större än vad en förlängning av Roslagsbanan i tunnel till T-centralen eller Spårväg syd väntas kosta.

Dessutom blir driftskostnaden för ett BRT-system stor - 11,5 miljarder räknat på 60 år, vilket landstingets experter bedömer som en mycket hög kostnad.

Grundproblemet med kollektivtrafik i Förbifarten är att trafikplatserna i regel ligger långt från centrala bostadsområden och centrum. En busstrafik som enbart kör längs Förbifarten och dess förlängningar Norrortsleden och Södertörnsleden blir främst användbar för folk som vill gå ett par kilometer till bussen.

För att trafiken ska bli tillräckligt attraktiv krävs många bussar som delvis kör slingor till olika centrum en bra bit från motorlederna, vilket skulle innebära ytterligare kostnader.

Ett annat stort bekymmer med modellen Stockholmsbågen i Sverigeförhandlingarna är att den i sig inte öppnar för något nämnvärt bostadsbyggande. Ingen föreslår tusentals bostäder på Lovön eller på Järvafältet vid Häggvik. Andra områden i närheten av Förbifarten som Barkarby och Flemingsberg kommer att byggas ut oavsett även om det inte körs en enda buss i motorvägstunnlarna.