Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Miljöpartiet kräver gratis cykel-p-platser

Stockholms trafikborgarråd testade att parkera en cykel vid stadens nya cykelgarage som nästa vecka öppnar vid Älvsjös pendeltågsstation.
Stockholms trafikborgarråd testade att parkera en cykel vid stadens nya cykelgarage som nästa vecka öppnar vid Älvsjös pendeltågsstation. Foto: Anna-Lena Mattsson
Nästa vecka invigs Stockholms första parkeringshus för cyklar. Staden planerar för fler p-garage. Men Miljöpartiet är inte nöjt.

– Vi vill ha cykelparkering vid Centralen, och det ska självklart vara gratis, anser Miljöpartiet.

När Citybanan öppnas 2017 blir Odenplan Sveriges andra största järnvägsstation, sett till passagerarantal. Samtidigt stängs Karlbergs station och antalet resenärer vid Odenplan väntas öka kraftigt, många av dem kommer till stationen på cykel.

I samband med ombyggnaden av Odenplan byggs ett cykelgarage under torget.

– Vi hoppas få till så mycket utrymme att det finns plats för 500 cyklar, säger planarkitekt Anna Rex på stadsbyggnadskontoret.

Miljönämnden vill ha cykelparkering även ovan jord, annars ser nämndledamöterna en risk för parkerade cyklar lite var som helst på torget. Miljöpartiet är bekymrat över att det ska kosta pengar att parkera sin cykel.

– Det måste finnas gratis cykelparkeringar överallt, särskilt vid sådana viktiga knutpunkter som Odenplan, Södra station och Centralen, säger Katarina Luhr (MP).

Enligt trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) blir det ett cykelgarage vid Södra station, men kanske inte vid Centralen, där det är svårt att hitta ett utrymme.

– Det borde gå att få plats med ett cykelgarage i det nya stationshuset vid Vasagatan. Om staden har en cykelstrategi och vill att folk ska cykla så får man faktiskt gå in och lägga lite pengar på det, säger Katarina Luhr.

MP vill också veta vad en garageplats kommer att kosta för cyklisterna, eftersom Stockholms stad bedömer att cykelparkeringarna kan gå med vinst.

– Vi är inte generellt emot att det kostar i ett garage, om det finns service som bevakning, luft och en reparatör. Många undersökningar visar att cyklister är beredda att betala för en bevakad p-plats inomhus, säger Katarina Luhr.

– Men det måste också finnas en gratisparkering, man ska inte vara tvungen att betala, säger hon.

Förutom cykelgaraget kommer nya Odenplan att förses med en tunnel under Odengatan. De stora strömmarna av gående och cyklister rör sig söderut från torget, visar flödesberäkningar. Tunneln – med ingång i Åhlénshuset, lokaler för service och butiker längs sidorna och direktanslutning till cykelgarage och biljetthall – minskar konflikterna om gatuutrymmet med biltrafiken.

Tanken med nya Odenplan är att platsen åter ska bli ett lättorienterat och luftigt stadstorg.

Stationsbyggnaden och en servering läggs på torgets norra sida längs Karlbergsvägen, cykelgaragets entré byggs i torgets sydvästra del. I väster – där det tidigare fanns torgstånd – planteras träd och bereds plats för torghandel.

Skönhetsrådet är positivt till nya Odenplan, men skulle önska att en större del av torgytan lämnades öppen och obebyggd.

– Mer öppna torgytor vore en dröm, men det finns funktioner som måste in. Om vi inte planerar ett utrymme för cyklar kommer de att stå där ändå, säger Anna Rex.

Fakta: Cykelparkering

• Antalet Stockholmscyklister växer snabbt. För ett par år sedan cykelpendlade 115 000 personer dagligen, i dag är det 150 000.

• Cykel-p-huset i Älvsjö öppnar den 9 juli.

• Garaget har plats för 370 cyklar.

• Stockholms stad satsar en miljard på parkeringshus, cykelbanor och stolpar de närmaste åren.

• Minst två liknande garage ska byggas i Stockholm på Odenplan och vid Södra station.

Jonas Fredén

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.