Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Ministern försenad första dagen på pendlingen

Hon tog upp DN:s kastade handske och bytte Säpo-bilen mot regionpendeln. Men det blev inte en helt lyckad start på pendlarveckan för infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.

07.52 på stationen i Nykvarn. Ett tåg med tekniskt fel står stilla på spår 2. Passagerarna som mörka siluhetter bakom rutorna. Tåget skulle ha gått för nästan en halvtimme sedan. Nu påverkar det nästa tåg, det som Catharina Elmsäter-Svärd ska åka med. Regionpendeln måste byta spår.

Ministern ska så långt möjligt tågpendla i en vecka – efter att DN:s Jens Kärrman, luttrad långpendlare, i söndagstidningen uppmanat henne att göra pendlarna sällskap i en månad.

Klart hon kan! svarade pressavdelningen prompt.

Nästa morgon står ministern som har det högsta ansvaret för att kommunikationerna ska fungera, och väntar på ett försenat tåg. Och det kommer att bli fler störningar under den korta resan.

Catharina Elmsäter-Svärd hamnar snabbt i ett samtal med några medresenärer, om tåginformation och vilka appar som är bäst för att hålla koll på läget. Så brukar det vara när hon är ute på stan, säger hon. Det tar en evighet att handla eftersom så många kommer fram och pratar. Hon har också stått i tio veckor på Centralen och mött resenärer, ska dit i dag igen. 

– De flesta tycker ändå att det fungerar ganska bra att pendla. Det de inte gillar är när man inte i tid får information om vad ett fel beror på, så att man redan sitter på tåget och inte kan byta färdmedel när informationen kommer, säger hon.

Själv pendlade hon i många år mellan Södertälje och Stockholm, berättar hon. Tåget rycker till och börjar rulla. Rätt glest med pendlare på regiontåget denna måndag, halvfullt kanske. 

In mot Södertälje: tågkö. Regiontåget sniglar sig fram, ”men det rullar i alla fall” säger en röst i högtalarsystemet. 

Så vems är felet att tågtrafiken fungerar så dåligt? Komplicerat svar på en enkel fråga. En tredjedel av problemen beror på fel på fordonen, en tredjedel på infrastrukturen – spår, ledningar, teknisk utrustning - en tredjedel på andra saker, enligt ministern.

Det eftersatta underhållet, som diskuterats mycket den senaste tiden, är en stor bov i dramat. 

Varför är underhållet så eftersatt?

– Bra fråga... det är en lång tids eftersatthet som tar tid att åtgärda. Vi har fördubblat just nu anslagen inte minst till underhållet av järnvägen. 

Vad har du för ansvar för hur det ser ut?

– Mitt ansvar är att försöka göra någonting åt det, och det gör vi med en kombination av åtgärder. Men jag har svårt att ta ansvar för 20-30 år bak i tiden, säger hon medan tåget gungar vidare. 

Nu är fokus på att avhjälpa akuta fel, och i synnerhet kända, rapporterade fel i Stockholmsområdet, som ännu inte åtgärdats, enligt Elmsäter-Svärd.

Några pendeltåg som släpps före till Centralen fullbordar försenings-incidenterna denna morgon. Tåget står stilla i en tunnel, backar lite.

Cahtarina Elmsäter-Svärd kliver ut på perrongen i Stockholm, sexton minuter försenad på en tripp som ska ta trettiotvå minuter. 

– Det är för mycket, med tanke på sträckans längd. Det är klart, det gick ju snabbare än att åka bil, men för en pendlare räknas varje minuts försening, säger hon. 

Hur lång tid kommer det att ta innan allt fungerar bra? Ja, det är ingen quick-fix, direkt. 7-10 år, enligt ministern. Det är samma bedömning som Trafikverket gör.

Så länge tänker nog inte Elmsäter pröva på att pendla.