Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Moderaterna vill bli bilistens bästa vän – igen

Bilköer i Stockholm.
Bilköer i Stockholm. Foto: Roger Turesson

En komplett ringled runt stan, lagar som gynnar gatuparkerade bilpoolsbilar och bildelningstjänster och satsningar på infrastruktur för självkörande bilar och elladdning i asfalten ska göra Stockholm till en framtidsstad – även för bilister. Så ser Moderaternas framtidsvision ut. Nu vill partiet åter bli bilistens bäste vän.

För inte så länge sedan – före införandet av trängselskatter – var Moderaterna lite av bilistens bäste vän. Partiet motsatte sig pålagor för bilister, var negativt till trängselskatt och ogillade planer på att sätta bommar för stadsgator för att minska partikelhalterna i luften.

Sedan kom åtta år med borgerligt styre i Stockholms stadshus. Stadens bilister fick trängselskatt, dubbdäcksförbud på Hornsgatan och en framkomlighetsstrategi som betonar att rörlig trafik prioriteras framför parkerade bilar och att privatbilar ligger längst ned i prioritet av de rörliga trafikslagen.

Moderaterna vill nu åter bli ett parti som förknippas med att vara positivt till bilar och värna bilarna i framtidens stad.

– Vi ställer oss helt bakom framkomlighetsstrategin och vi är för trängselskatter. Men vi märker en sorts tankeförbud mot att skapa en stad för framtidens bilism. Bilen kommer inte att vara en svart miljöbov i framtiden, säger oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Frågan om hur det ska gå att köra bil i stan är en viktig fråga för väldigt många människor.

Hon hör och ser den styrande rödgrönrosa majoritetens trafikpolitik mest som en spelplan för miljöparitet med en vidhängande total tystnad från det största majoritetspartiet – socialdemokraterna.

– Det är oroande. Frågan om hur det ska gå att köra bil i stan är en viktig fråga för väldigt många människor, säger Anna König Jerlmyr.

Jessica Rosencrantz (M),vice ordförande i riksdagens trafikutskott, efterlyser lite bilpolitik även på riksplanet.

– Det finns färdiga utredningar och förslag om regler för bildelning, vägar för laddning av elbilar och att ändra regelverket så att det går att reservera parkering längs gator för bilpoolbilar. Men det händer inget från regeringen.

Moderaterna ser en ljus framtid för bilen – men då en bil som inte går på fossila drivmedel och en bil som fler delat på än i dag då när nästan alla personbilar är privatägda och enbart används av en person eller en familj.

– Människor kommer att vara beroende av bil. Men i en storstad finns inte plats om alla äger sin bil och färre kommer att vilja äga bil i framtiden. Vi måste satsa på att förbättra för delningstjänster och bilpooler då minskar trängseln, säger Jessica Rosencrantz.

Moderaternas huvudbudskap är att Stadshusmajoriteten och regeringen måste aktivera sig och underlätta utvecklingen mot ett ny sorts bilism med bilar som drivs av el och i ett samhälle med en mångfald av sätt att äga och använda bil. Moderaterna tror att trafik, även biltrafik, blir en viktig valfråga 2018.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.