Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Musiken som verktyg för att nå jämställdhet

Elva år efter starten fortsätter Popkollo att växa runt om i landet. Bara i sommar ­kommer 400 tjejer få möjlighet att testa att spela instrument och utveckla sitt musik­skapande på något av organisationens ­sommarläger.

– Vet alla vad bpm är?

Deltagarna som står i en halvring runt mixerbordet nickar. Musikerna Myna Do, Pia Do och Farah Yusuf från kollektivet Mahoyo ger ändå en kort introduktion. De spelar några utdrag från låtar och deltagarna får räkna bpm, taktslag per minut. En grundläggande kunskap för alla med dj-ambitioner.

– Jag är här för att få prova på nya grejer, jag har hållit på med hiphop i snart ett år och lyssnat på det i säkert fyra. Jag tycker det är najs att det organiseras en sådan här sak som ger oss en plats att utvecklas på, säger Alice Wadström.

Hon är en av de nästan 80 deltagarna som under juli deltar i ­något av Popkollos läger i Botkyrka ­söder om Stockholm. Hon har valt att söka sig till ett kollo som har ­fokus på hiphop. Men upplägget är ungefär detsamma som annars när Pop­kollo arrangeras. Etab­lerade musiker kommer på besök och håller workshops. Deltagarna ­uppmuntras att skriva egna texter och egen musik. Alla bor tillsammans och kollot avslutas med en konsert dit vem som helst är välkommen.

– Det fungerar hur bra som helst här och det är ingen som känner sig utanför eller så. Jag gillar att det är folk från hela landet som är här med olika perspektiv och ­bakgrund, säger Alice Wadström.

Att få tjejer att börja spela musik är ett av målen för Popkollo som arrangerades för första gången i Hultsfred 2003. En annan målsättning är att sprida kunskap och erfarenhet om arbetet till offentlig verksamhet och till näringslivet.

– Våra metoder har förädlats under åren och är användbara för andra verksamheter. Att jobba med trygghet som en förutsättning för kreativitet går att applicera på i princip vad som helst, och inte bara på ungdomar, säger Malin Helldorff, medlems- och utbildningsansvarig.

Popkollo har sedan starten spridits och växt snabbt. I år kommer runt 700 personer att delta vid någon av organisationens aktiviteter och uppskattningsvis 200 personer ställer upp ideellt.

– Det kan handla om alltifrån att arbeta i köket en dag, att köra ett trumset med bil till att vara ­ledare och planera. Det som förenar oss är att vi har en tro på att vi kan förändra samhället. Att jobba för jämställdhet genom musik är ett bra verktyg för att komma dit, säger Malin Helldorff.

Medan den ena delen av gruppen i Botkyrka övar grunderna i att dj:a har den andra scenövningar tillsammans med artisten Caty Testad. Ett moment går ut på att de en och en ska gestalta en känsla eller uttryck i kombination med en musikstil. De andra ska sedan lista ut vad personen försöker förmedla. Deltagarna är närmast hämnings­lösa och lever sig in i övningarna fullt ut. Om ­någon någonsin burit på en rädsla inför att göra saker i grupp, är den som bortblåst nu.

– Här finns inget som är dåligt eller fel, eller att du inte är lika bra som andra, säger Neda Andikkhash, som andas ut efter scen­övningen.

Hon har varit på Popkollo tidigare och tycker att satsningen behövs. Enligt henne får killar betydligt mer utrymme i skolan än tjejer, och det gäller även under musiklektionerna.

– Det litas inte på att jag också kan spela musik och uppträda på skolavslutningen. Det är inte så att jag bara kan sjunga till en kille som spelar gitarr. Jag kan också spela trummor, piano eller vad som helst, säger Neda Andikkhash.

Under veckan har hon för första gången provat på att rappa och göra hiphopmusik.

– I början kände jag lite att jag är den där lilla töntiga tjejen som försöker rappa och var rädd för att skämma ut mig. Men på bara några timmar släppte barriärerna och nu känns det jättetryggt.

Natali Persson håller med.

– Ingen tjej som rappar är töntig! Men man behöver pushen och stödet för att känna att man klarar av det, säger hon.

Myna Do, Pia Do och Farah Yusuf började själva sin musikkarriär genom en satsning på Fryshuset där unga fick stöd att komma igång med musik. De bestämde sig för att börja spela eftersom de ville förändra dj-scenen och bryta mans-dominansen. Ett besök i Tokyo där de mötte flera kvinnliga dj:ar inspirerade dem.

– Detta blir ett sätt för oss att betala tillbaka. Musikbranschen är väldigt mansdominerad och välkomnar inte alltid tjejer med öppna armar, säger Pia Do.

– Men deltagarna här är så grymma och de vill verkligen lära sig. De snappar också upp allt väldigt snabbt, fyller Farah Yusuf i.

Fakta:

400 ungdomar

deltar på Popkollo i sommar runt om i landet. Totalt beräknas 700 tjejer vara med vid någon av organisationens aktiviteter i år.

76 procent

av akterna på de tio största musik­festivalerna i ­Sverige år 2013 var mans­dominerade, 19 procent kvinno­dominerade och 5 procent mixade.

Fakta: Popkollo

Startades sommaren 2003 i Hultsfred på initiativ av artisten Marit Bergman.

Ska ge en bred introduktion till musik genom workshops, handledning, repande i band, låtskrivande, ­inspelning och konsert.

Popkollo finansieras av deltagaravgifter, offentliga bidrag, samarbeten, sponsring och privata donationer. Ungefär en ­tredjedel av finansieringen sker genom ideellt arbete.

Verksamheten ­arrangeras av tolv lokala medlems­organisationer på olika platser i landet och riktar sig i huvudsak till personer som ­identifierar sig som tjejer i åldrarna 12–18 år. Även Popkollo ­Madame arrangeras för äldre deltagare.

Deltagaravgiften är glidande för att så många som möjligt ska kunna delta. Vissa betalar mer och andra mindre.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.