STHLM

Näthandeln kan göra citybor till miljöbovar

Citybor kan bli miljöbovar när de e-handlar.

Flera forskningsprojekt försöker nu minska utsläpp från e-handelstransporter i storstäder.

– Segway och elgodscyklar kan användas den sista kilometern, säger Niklas Arvidsson, forskare vid Handelshögskolan i Göteborg.

Det är svårt att beräkna miljö- påverkan från e-handel. Generellt sett räknar branschen ändå med en positiv miljöeffekt eftersom vi använder nätet för att skanna marknaden och att det anses mer effektivt att en person levererar varor till hundra kunder än att hundra kunder åker till affären och handlar själva. Men allt beror på hur och var kunden väljer att hämta sina paket och hur distributörerna levererar dem.

Simuleringar från WSP analys & strategi gjord på e-handel av livsmedel i Göteborg visar att koldioxidutsläppen kan mer än halveras om man handlar mat på nätet i stället för att åka till en butik.

– Det är i första hand hur våra inköpsmönster förändras som styr miljöeffekterna. Om varutransporten ersätter kundens egen resa blir det sannolikt en positiv miljöeffekt eftersom varutransporter är mer effektiva. Men blir det dubbla resor, om man köper elektronik och själv åker till butiken och tittar på varan och sedan handlar på nätet, är det mer osäkert vad effekten blir, säger Mona Pettersson, utredare på WSP.

På KTH undersöker man nu hur människor gör när de handlar, med och utan internet, för att i slut­ändan kunna göra mer heltäckande miljöbedömningar.

– E-handel kan innebära en stor miljöpotential eftersom det är bättre med samordnade transporter än att folk tar bilen själva. Men ibland används tjänster på ett sätt som man kanske inte tänker på när man utformar den. Om innerstadsbor beställer hem mat via nätet, kanske en massa distributionsbilar kör omkring till människor som har hundra meter till närmaste affär. Där kanske det hade varit bättre om man gått och handlat i affären i stället. Det är viktigt med helhetsperspektiv när system utformas, så att miljöpotentialen inte äts upp av oönskade negativa effekter, säger Åsa Svenfelt, forskare på KTH.

På Handelshögskolan vid Göteborgs universitet försöker man också hitta sätt att minska miljöutsläpp vid e-handel. Det är den sista kilometern när varan transporteras hem till kund som har mest negativ miljöpåverkan. Därför vill man använda bussar som mobila depåer som hämtar varorna vid distributionscentraler och sedan parkeras på olika ställen i staden. Därifrån rullas varorna ut till kunden med små eldrivna fordon, som Segway med en släpvagn bakom.

– Om elgodscyklar eller Segway används för att leverera paket kan vi minska både koldioxidutsläppen och frigöra mycket utrymme i staden. Enligt mina initiala uträkningar kan man miljömässigt spara ungefär 70 procent av utsläppen och upp till 30 procent av kostnaden, säger forskaren Niklas Arvidsson som även är knuten till forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT.

Han leder forskningsprojektet kallat Bus rapid distribution som under två år ska testa och analysera kostnader och miljöeffekter. Projektet finansieras av Handelns utvecklingsråd och Sweco. Partner är fordonsindustrin, transport- och budföretag och flera storstäder.

I andra länder som Tyskland, Japan och Frankrike har man testat att använda kollektivtrafiken för varudistribution.

– Från början var tanken att försöka använda spårvagnen i Göteborg och tunnelbanan i Stockholm för varudistribution. Men jag tror att bussar med lagringsmöjligheter i stället för säten i kombination med mindre elfordon är en mer effektiv lösning, säger Niklas Arvidsson.