Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Trafiken i Stockholm

Naturskyddsföreningen föreslår fördubblade trängselavgifter

Bokmärk artikel

Foto: Lars Epstein

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Skrota Förbifart Stockholm och fördubbla trängselavgifterna. Det föreslår Naturskyddsföreningen, som menar att biltrafiken måste minska om vi ska klara klimatmålen.

Skrota Förbifart Stockholm och fördubbla trängselavgifterna. Det föreslår Naturskyddsföreningen, som menar att biltrafiken måste minska om vi ska klara klimatmålen.

– Förbifarten kommer att driva upp utsläppen av växthusgaser och leda till att stora naturvärden försvinner, säger Mårten Wallberg, Naturskyddsföreningens ordförande i Stockholms län, till DN.se.

Biltrafiken kommer att öka kraftigt i Stockholm de närmsta åren. Enbart fram till 2020 väntas antalet bilar som tvingas köra med nedsatt fart i rusningstid öka från 25.000 till cirka 121.000.

Annons:

Naturskyddsföreningen medger att situationen är ohållbar och säger att satsningar på kollektivtrafiken inte räcker för att stoppa en framtida trafikinfarkt.

Men att bygga en ny sexfilig motorväg är inte lösningen, menar man. Istället förespråkas en kraftig höjning av trängselavgifterna.

– Förbifarten löser inte Stockholms trafikproblem. För att komma ned på en rimlig nivå när det gäller köer och framkomlighet räknar vi med att trängselavgifterna måste fördubblas till 2030, säger Mårten Wallberg.

De borgerliga partierna, både i regeringen och i Stockholms stadshus, har tydligt deklarerat att de vill bygga Förbifart Stockholm.

Och i går, måndag, lovade Socialdemokraternas oppositionsborgarråd i Stockholm Carin Jämtin att motorvägen ska byggas. Det enda som kan stoppa bygget är att Miljöpartiet och Vänsterpartiet får egen majoritet, sade hon.

– Det där har jag ingen kommentar till, men hur man än gör så kommer det att bli dyrare att köra bil. Vi vill inte skinna bilisterna på pengar men vi måste minska biltrafiken om vi ska klara klimatmålen, säger Mårten Wallberg.

Tidigare har även Naturvårdsverket kritiserat Förbifart Stockholm och sagt att den nya motorvägen inte är förenlig med bestämmelserna i miljöbalken.

Läs mer:

”Nu satsar vi 28 miljarder på bygget av Förbifarten”

Kommentarer (296)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

ministrar1000
Foto:Magnus Hallgren

 I media och i verkligheten. Så mycket har Löfvens ministrar uträttat. 7  5 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

grekland1000
Foto:Reuters

 Folk bunkrar mat och pengar. WSJ: Grekland ställer in tisdagens betalning. 77  12 tweets  64 rekommendationer  1 rekommendationer

 Då gäller det. Folkomröstning, omröstning om räddningspaket och återbetalning av lån.

grekland2-488
Foto:AP

 Självmord i Grekland. Sedan krisen utbröt för fyra år sedan tar fler sitt liv.

 Till stöd för regeringen. Lugna demonstrationer i Aten under kvällen. 2  2 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

sms488
Foto:AFP

 Första meddelandet: ”God jul”. Den blygsamma ingenjören Matti Makkonen sökte aldrig patent. 9  3 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 I Östersjön.. Nya uppgifter om Rysslands agerande mot svenskt flyg. 44  37 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: