Trafiken i Stockholm

Naturskyddsföreningen föreslår fördubblade trängselavgifter

Foto: Lars Epstein

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Skrota Förbifart Stockholm och fördubbla trängselavgifterna. Det föreslår Naturskyddsföreningen, som menar att biltrafiken måste minska om vi ska klara klimatmålen.

Skrota Förbifart Stockholm och fördubbla trängselavgifterna. Det föreslår Naturskyddsföreningen, som menar att biltrafiken måste minska om vi ska klara klimatmålen.

– Förbifarten kommer att driva upp utsläppen av växthusgaser och leda till att stora naturvärden försvinner, säger Mårten Wallberg, Naturskyddsföreningens ordförande i Stockholms län, till DN.se.

Biltrafiken kommer att öka kraftigt i Stockholm de närmsta åren. Enbart fram till 2020 väntas antalet bilar som tvingas köra med nedsatt fart i rusningstid öka från 25.000 till cirka 121.000.

Annons:

Naturskyddsföreningen medger att situationen är ohållbar och säger att satsningar på kollektivtrafiken inte räcker för att stoppa en framtida trafikinfarkt.

Men att bygga en ny sexfilig motorväg är inte lösningen, menar man. Istället förespråkas en kraftig höjning av trängselavgifterna.

– Förbifarten löser inte Stockholms trafikproblem. För att komma ned på en rimlig nivå när det gäller köer och framkomlighet räknar vi med att trängselavgifterna måste fördubblas till 2030, säger Mårten Wallberg.

De borgerliga partierna, både i regeringen och i Stockholms stadshus, har tydligt deklarerat att de vill bygga Förbifart Stockholm.

Och i går, måndag, lovade Socialdemokraternas oppositionsborgarråd i Stockholm Carin Jämtin att motorvägen ska byggas. Det enda som kan stoppa bygget är att Miljöpartiet och Vänsterpartiet får egen majoritet, sade hon.

– Det där har jag ingen kommentar till, men hur man än gör så kommer det att bli dyrare att köra bil. Vi vill inte skinna bilisterna på pengar men vi måste minska biltrafiken om vi ska klara klimatmålen, säger Mårten Wallberg.

Tidigare har även Naturvårdsverket kritiserat Förbifart Stockholm och sagt att den nya motorvägen inte är förenlig med bestämmelserna i miljöbalken.

Läs mer:

”Nu satsar vi 28 miljarder på bygget av Förbifarten”

Kommentarer (296)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

cykel1000
Foto:TT, Beatrice Lundborg

 Fler rullar – fler dör. Förra året fördubblades antalet dödade cyklister. 10  7 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

 Satsar på underhåll. Stockholm ska öka cyklandet och minska olyckorna.

facebook288
Foto:AP

 Bryter mot lagen. Räcker med gå in på sajten för att ditt beteendemönster ska börja kartläggas. 12  7 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
zlatan-1000
Foto:Bildbyrån

 Fest på Friends arena. ”Även om det var för Irans räkning kändes det kul.” 149  16 tweets  133 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Kanske inte är arenan det är fel på.” Andreas Granqvist om publiktrycket.

esk-144

 DN:s Johan Esk. Mars 2015 blev månaden då Hamréns lag tinade upp. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Tinnerholm: Det här var stort. Framgångarna fortsätter för 24–åringen.

 Zlatan på spelhumör. Ett mål och en assist. 14  4 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

iran-288
Foto:Bildbyrån

 Protester mot kvinnoförtryck. Inför Sveriges landskamp mot Iran. 469  9 tweets  460 rekommendationer  0 rekommendationer

 Kan du de svåra orden från lördagens högskoleprov? Testa dina kunskaper här! 11344  65 tweets  11274 rekommendationer  5 rekommendationer

hogskoleprovspuff
Foto:TT
Annons:
Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: