Trafiken i Stockholm

Naturskyddsföreningen föreslår fördubblade trängselavgifter

Foto: Lars Epstein

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Skrota Förbifart Stockholm och fördubbla trängselavgifterna. Det föreslår Naturskyddsföreningen, som menar att biltrafiken måste minska om vi ska klara klimatmålen.

Skrota Förbifart Stockholm och fördubbla trängselavgifterna. Det föreslår Naturskyddsföreningen, som menar att biltrafiken måste minska om vi ska klara klimatmålen.

– Förbifarten kommer att driva upp utsläppen av växthusgaser och leda till att stora naturvärden försvinner, säger Mårten Wallberg, Naturskyddsföreningens ordförande i Stockholms län, till DN.se.

Biltrafiken kommer att öka kraftigt i Stockholm de närmsta åren. Enbart fram till 2020 väntas antalet bilar som tvingas köra med nedsatt fart i rusningstid öka från 25.000 till cirka 121.000.

Annons:

Naturskyddsföreningen medger att situationen är ohållbar och säger att satsningar på kollektivtrafiken inte räcker för att stoppa en framtida trafikinfarkt.

Men att bygga en ny sexfilig motorväg är inte lösningen, menar man. Istället förespråkas en kraftig höjning av trängselavgifterna.

– Förbifarten löser inte Stockholms trafikproblem. För att komma ned på en rimlig nivå när det gäller köer och framkomlighet räknar vi med att trängselavgifterna måste fördubblas till 2030, säger Mårten Wallberg.

De borgerliga partierna, både i regeringen och i Stockholms stadshus, har tydligt deklarerat att de vill bygga Förbifart Stockholm.

Och i går, måndag, lovade Socialdemokraternas oppositionsborgarråd i Stockholm Carin Jämtin att motorvägen ska byggas. Det enda som kan stoppa bygget är att Miljöpartiet och Vänsterpartiet får egen majoritet, sade hon.

– Det där har jag ingen kommentar till, men hur man än gör så kommer det att bli dyrare att köra bil. Vi vill inte skinna bilisterna på pengar men vi måste minska biltrafiken om vi ska klara klimatmålen, säger Mårten Wallberg.

Tidigare har även Naturvårdsverket kritiserat Förbifart Stockholm och sagt att den nya motorvägen inte är förenlig med bestämmelserna i miljöbalken.

Läs mer:

”Nu satsar vi 28 miljarder på bygget av Förbifarten”

Kommentarer (296)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

medelhavet1000
Foto:Google Maps, Reuters

 EU planerar extra toppmöte. Dödssiffran stiger efter katastrofen.

 EU:s utrikesministrar i krismöte. Migrationspolitiken högst på agendan. 8  8 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

flyktingpress
Foto:Reuters

 DN:s Peter Loewe på Sicilien. Ström av flyktingar som korsar havet i livsfarliga båtar. 40  10 tweets  30 rekommendationer  0 rekommendationer

 Röda korset: Fler säkra och legala vägar in i Europa behövs. 58  40 tweets  18 rekommendationer  0 rekommendationer

finland3-1000
Foto:AP

 It-miljonär. Så beskrivs mannen som blir Finlands nästa ledare. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Dålig ekonomi. Fyra utmaningar för den nya regeringen. 4  3 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Sannfinländarna fyra. Centern går mot storseger i valet. 2  2 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Skrev om syrgasmasker. Säkerhetsforskaren medger att han kan ha gått lite långt. 2  2 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

flygplan288
Foto:Reuters
Annons:
isframryckning
Foto:AP

 Skjuter och skär halsen av dem. Förstör flera kristna kyrkor i nya filmen. 47  11 tweets  36 rekommendationer  0 rekommendationer

 Historiker om terrororganisationen. De brutala metoderna förskräcker. 1756  70 tweets  1683 rekommendationer  3 rekommendationer

Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: