Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Nio av tio bilister på Essingeleden är stockholmare

Cirka 90 procent av privatbilarna som rör sig på Essingeleden kommer från Stockholmsregionen. Det visar nya siffror som tagits fram med hjälp av de nya kamerorna för trängselskatten som funnits på plats sedan i oktober.

På måndagsmorgonen klockan 6.30 kopplades de fyra betalstationerna på Essingeleden på som planerat. Den första januari infördes trängselskatt även på leden som för trafiken förbi Stockholms innerstad, men måndagen var årets första vardag, när avgiften faktiskt tas ut.

Betalstationerna fanns på plats redan i oktober och med hjälp av kamerorna har man sedan dess passat på att mäta trafiken på Essingeleden på ett sätt som man inte kunnat göra tidigare.

Det insamlade materialet har inte analyserats ännu, men vissa intressanta iakttagelser går att utläsa redan nu.

– Mätningarna visar att cirka 10 procent av personbilarna kommer från platser utanför Stockholmsregionen, det är något mindre andel än vad man trott tidigare, säger Birger Höök, projektledare för de förändringar av trängselskatten som infördes vid årsskiftet.

Undersökningen har gjorts genom att avläsa bilarnas registreringsskyltar, vilket lett fram till bilens hemort. Men det innebär att det enbart är privatägda personbilar som finns med i underlaget.

– Yrkesfordon och leasingbilar kan vara registrerade var som helst i landet och blir därför inte intressanta att titta på i det här sammanhanget, säger Birger Höök.

Cirka 70 procent av personbilarna som rör sig på Essingeleden är privatägda, 30 procent leasingbilar.

Trafiken på Essingeleden kommer nu att analyseras vidare av Trafikverket.

Birger Höök fanns på plats på Trafikverkets övervakningscentral Trafik Stockholm på morgonen för att övervaka när trängselskatten började gälla även bilister på Essingeleden.

Han var inte särskilt nervös för premiären. Trängselskattesystemet har rullat sedan 2006. Visserligen har fyra nya betalstationer satts upp, men dessa var på plats redan i oktober och har kunnat testas ordentligt.

– Tekniskt sett gick hela systemet i gång som planerat, säger Birger Höök.

Just denna morgon av lite mellandagskaraktär var det svårt att avläsa några effekter av den nya avgiften.

– Det är väldigt svårt att se något denna dag eftersom det var så begränsad trafik. Jag körde själv på Essingeleden och det var mycket lugnt, säger Birger Höök.

Men det berodde nog mer på att många fortfarande är jullediga än att det numera kostar att köra på Essingeleden.

Fakta. Trängselskatten

Den första januari infördes trängselskatt på Essingeleden, men måndagen var den första dagen som det kostade pengar att köra där.

Trängselskatten på Essingeleden är lägre än för innerstaden. Avgiften är 11, 15, 22 eller 30 kronor beroende på vilken tid du passerar betalstationen. Dyrast är det under rusningstrafik.

Vid årsskiftet höjdes även avgiften för passage vid innerstaden. De nya beloppen är 11, 15, 25 och 35 kronor beroende på vilken tid passagens sker.

Samtidigt höjdes maxtaxan för passage från 60 till 105 kronor per dag och fordon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.