Trafiken i Stockholm

Norrortsleden billigare än väntat och klar i tid

Urban Oreskär, tekniskt ansvarig, och Ulrica Nilsson, projektchef för Norrortsleden, har anledning att vara nöjda med bygget av den nya förbindelsen mellan E4 och E18.

Mark Earthy Urban Oreskär, tekniskt ansvarig, och Ulrica Nilsson, projektchef för Norrortsleden, har anledning att vara nöjda med bygget av den nya förbindelsen mellan E4 och E18.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Tvärförbindelsen mellan E4 och E18

Grafik: Tvärförbindelsen mellan E4 och E18

Visst kan vägprojekt underskrida budget. Norrortsleden, en 16 kilometer lång tvärförbindelse mellan E 4 vid Häggvik och E 18 vid Rosenkälla, går inte bara med "vinst". Tidtabellen har hållits och redan i sommar öppnar Törnskogstunneln, 2,1 kilometer, för trafik.

Visst kan vägprojekt underskrida budget. Norrortsleden, en 16 kilometer lång tvärförbindelse mellan E 4 vid Häggvik och E 18 vid Rosenkälla, går inte bara med "vinst". Tidtabellen har hållits och redan i sommar öppnar Törnskogstunneln, 2,1 kilometer, för trafik.

Den officiella invigningen för hela leden äger rum den 4 oktober. Den första delen, Häggviksleden, är redan byggd och invigdes 1998.

- Samverkan och förståelse mellan beställare och entreprenör är A och O för ett lyckat resultat, säger Ulrica Nilsson, Vägverkets projektchef för Norrortsleden.

Annons:

Den totala kostnaden har beräknats till 2,8 miljarder kronor och redan nu står klart att Ulrica Nilsson har åtskilliga miljoner över.

- Det innebär att vi inom ramen för projektet kan förbättra Norrortsledens anslutning till Arningevägen. Vi ser ett framtida kapacitetsproblem vid nuvarande cirkulationsplats. Vi ser också över andra förbättringsåtgärder, men ett 50-tal miljoner kronor kommer att återgå till Vägverkets kassa, berättar Ulrica Nilsson.

Törnskogstunneln, som står närmast i tur att öppnas, är nedsprängd mellan trafikplats Tunberget i väster och Törnskogen i öster. Under ledning av Urban Oreskär, tekniskt ansvarig, finslipas och kontrolleras för närvarande tunnelns installationer för bland annat kommunikation och räddningstjänst.

- Givetvis är tunneln byggd för mötesfri trafik, öst- och västgående körfält har var sin tunnel med nödutgångar mellan. Trafik Stockholm svarar för övervakning dygnet runt. Detektorer, som i Södra länken, känner av brandrök, luft och trafikflöde, berättar Urban Oreskär.

Törnskogstunneln ska främst avlasta Sollentunas lokala vägnät från genomfartstrafik. För de boende längs den hårt olycksbelastade Frestavägen är Törnskogstunneln och hela Norrortsleden mycket efterlängtad. Antalet fordonsrörelser per dygn beräknas försiktigt till 35.000-40.000, men all erfarenhet visar att nya leder snabbt överträffar alla prognoser, Södra länken är ett tydligt exempel.

Norrortsledens sista del, Täby kyrkby-Rosenkälla, är en så kallad funktionsentreprenad, värd 715 miljoner kronor. För entreprenören NCC innebär detta ett helhetsåtagande för sträckan, totalt 7 kilometer, varav 1,1 kilometer i tunnel, Löttingetunneln. Utifrån Vägverkets krav på funktion, projekterar och bygger NCC vägen. NCC svarar sedan för drift och underhåll i femton år, till och med 2023.

- Upplägget har fungerat mycket väl och har för Vägverket inneburit en besparing på cirka fem procent mot en traditionell upphandling. Den här modellen effektiviserar och tvingar såväl beställare som entreprenör att tänka i nya, kreativa banor till fördel för totalkostnaden, poängterar Ulrica Nilsson.

Med Norrortsleden beräknas körtiden mellan E 4 (Häggvik) och Rosenkälla (E 18) kortas från nuvarande cirka 45 minuter i rusningstid till cirka 15 minuter. Den nya förbindelsen innebär också nya förutsättningar för utveckling i de kommuner som direkt berörs, Sollentuna. Upplands Väsby, Täby, Vallentuna och Österåker. Nya bostadsområden är redan under planering och kollektivtrafken får bättre förutsättningar.

- Redan 1958, för 50 år sedan, skissades på en Norrortsled, då i ytläge, i dåvarande regionplan. Men bättre sent än aldrig, säger Ulrica Nilsson.

Spelet om Norrortsleden har under åren haft flera oberäkneliga aktörer, som dåvarande näringsministern Björn Rosengren (s).

Han tog det symboliska spadtaget för trafikplats Tunberget med Törnskogstunneln den 4 september 2002, genom att meddela att regeringen hade för avsikt att ompröva dragningen av sträckan mellan Täby kyrkby och Rosenkälla.

- Vi stod som fiollådor och tittade på varandra. Vad menade karln? Skulle vi bygga världens längsta återvändsgata? säger Ulrica Nilsson och skrattar.

Efter nya långbänkar kunde slutligen den nämnda sträckan byggas enligt Vägverkets och norrortskommunernas framtagna arbetsplaner.

Norrortsledens motsvarighet på södra sidan är Södertörnsleden, som ska knyta ihop länsväg 73 med E 4 vid Botkyrka.

Leden finns för närvarande endast på ritbordet. För Södertorns framtida expansion och med en ny storhamn i Norvik i Nynäshamn, är en sydlig tvärförbindelse nödvändig. De politiska blocken är överens, haken är som alltid när det gäller kostnadskrävande vägbyggen - finansieringen.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Vetenskapsjournalisten Henrik Arnstad: Den svenska debatten återspeglar ofta klichéartade fördomar om hur ”riktiga fascister” måste se ut. 16  8 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

arnstad
Foto:TT

 DN Debatt: Här är det ideologiska stoffet som visar fascismen i SD. 191  33 tweets  158 rekommendationer  0 rekommendationer

 Satt i polisbilen. Den misstänkte gärningsmannen ska vara död.

Annons:
kombo
Foto:TT Peter Englund och Sara Danius.

 Peter Englund avgår. Överraskande besked i Svenska Akademien. 921  49 tweets  872 rekommendationer  0 rekommendationer

 Björn Wiman: Ingen kommer att kunna öppna den berömda dörren med samma elegans som Danius. 25  17 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: