Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Nu är 4:an på väg att bli spårvagn

Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Det har pratats länge om att linje 4 i Stockholms innerstad är mogen att bli spårväg. Nu ska spårvägen utredas. Den borgerliga alliansen i landstinget satsar 40 miljoner på en grundlig förstudie. Men även inom alliansen finns en tveksamhet om spår är lösningen.

Den borgerliga landstingsalliansens trafikbudget för nästa år och planerna för kommande år innehåller inga stora nysatsningar. Den genomsyras snarare av behovet av att dra ned på takten i utbyggnaden av kollektivtrafiken och behovet av att inte låta SL:s utgifter skena iväg betydligt snabbare än biljettintäkterna ökar.

Men det finns en nyhet – alliansen satsar 40 miljoner på en förstudie om busslinje 4 som spårväg. Det är Sveriges i särklass mest utnyttjade busslinje med över 60 000 resenärer om dagen och bussarna fastnar ofta i biltrafiken oavsett vilka satsningar som görs för att underlätta för dem.

Fyran som spårväg har varit uppe till debatt åtminstone sedan de blå ledbussarna introducerades på 90-talet - och inte tog sig fram snabbare än de gamla bussarna. Många har föreslagit att fyran ska göras om till en modern stadsspårväg, men inget har hänt. Nu tänker den borgerliga alliansen utreda spårvägsidéerna i en förstudie som ska vara klar 2016. För de 40 miljoner som anslagits vill landstingspolitikerna ha reda på hur fyran kan bli spårväg utan att ruinera landstinget eller skapa trafikkaos under byggtiden.

– Det är många frågor vi vill ha svar på. Både vad det kostar och om det finns delar som är mycket svåra att bygga spår på, säger Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden och en av dem som länge slagits för en utredning av fyran som spårväg.

De senaste åren har bland annat Kristdemokraterna och Stockholms spårvägar lagt fram förslag till att bygga fyran som spårväg i etapper och börja med att dra spåren från Spårväg Citys framtida spår vid tv-huset via Valhallavägen till Odenplan. Då kan den nya linjens spåvagnar utnyttja den depå som byggs för Spårväg City och Lidingöbanan.

– Vi får se vad utredningen kommer fram till. Men i framtiden måste vi kunna bygga spårväg på ett enklare och mer rationellt vis än vi nu gör på Spårväg City där man först gräver upp en gatstump och flyttar ledningar och sedan tar and­ra sidan av samma gatstump för att om några år gräva upp allt när spåren ska läggas. Det blir väldigt dyrt, säger Karl Henriksson.

De politiska partierna har olika uppfattning om fyran som spårväg. Även inom den borgerliga alliansen är meningarna delade. Centerpartiet som profilerat sig som tunnelbaneparti anser att fyran gör sig bättre som en busslinje med extra långa bussar som får helt egna körfält och upphöjda hållplatser än som spårväg. Snabbuss ska finnas med som ett alternativ i spårvägs­utredningen.

– Vi måste prioritera att bygga ut tunnelbanan framför att gräva upp halva innerstaden, säger Lukas Fors­lund, Centerpartiets representant i landstingets trafiknämnd.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.