Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Nu flyttas ”Rödingarna” i Solna

Nu förbereds den för fullt – flytten av de så kallade Rödingarna i Norra Ritorp, Solna. På tisdagsmorgonen fick Råsta Projektutveckling AB ett nytt, tillfälligt bygglov av Solna stad. ”Vi gav upp. Motståndet mot att flytta dem inom området var för stort. Vi har inte tid att vänta”, säger Kent Wemnér, vd för Arenabolaget i Solna.

Historien om "Rödingarna" blir allt mer delikat. Allt medan ett bygge av en helt ny trafikplats som ska sammanbinda E18 med Kolonvägen – och därmed fungera som en av de stora infarterna till Arenastaden och den gigantiska Mall of Scandinavia i Solna – kommer nu två av de tre gamla husen att flyttas.

Länsstyrelsens beslut att tillfälligt stoppa flyttningen gäller inte längre då Råsta Projektutveckling valde att dra tillbaka den bygglovsansökan och gjorde helt enketl en ny ansökan. Den går ut på att husen tillfälligt flyttas till en plats intill Ulriksdals golfbana – istället för att de får stå kvar i anslutning till de tre hus som kommer att stå kvar.

– De står i vägen för arbetet med den nya trafikplatsen. Vi hade inte tid att vänta på ett slutgiltigt besked från länsstyrelsen, konstaterar Kent Wemnér.

Senast i slutet på veckan kommer husen att forslas bort. Nu pågår förberedelserna för fullt: grunderna ska delvis sprängas bort för att lastbilar med trailers ska kunna backas in under husen. De lyfts sedan upp med hydraulkraft för att sedan köras bort.

Boende i närområdet är mycket upprörda över hur Solna stad hanterat saken. Först reagerade man över att Solna stad inte var intresserade av någon kulturminnesmärkning av husen, något som länsstyrelsen antydde var möjligt.

Då en sådan inte blev verklighet ansåg Solna stad att det var fritt fram att flytta tre av de fem husen. Men det beslutet överklagades och stoppades först av länsstyrelsen, sedan även av mark- och miljödomstolen.

Det var då Råsta Projektutveckling – läs Solna stad – tröttnade.

Solna stad har nämligen ett större intresse av att flytta husen än att bevara den speciella miljön som Rödingarna utgör intakt. Det beror på att en eventuell försening av bygget av trafikplatsen i värsta fall kan leda till viten på 400 miljoner till byggherrarna bakom Mall of Scandinavia.

– Men vi ville i alla fall att husen även i fortsättningen skulle stå samlat och tyckte att vi hade en bra lösning på gång, säger Kent Wemnér om de den första planen som gick upp på att flytta husen runt 200 meter norrut.

Men boende i husen intill, som plötsligt skulle få ett hus inpå tomtgränsen, tyckte annorlunda. Förmodligen anade de inte att Solna stad var beredd att flytta i väg husen betydligt längre bort – något som verkligen påverkar det påstådda kulturhistoriska värdet av husen.

– Så fort vi får tid att andas ska vi försöka hitta en permanent placering, närmare de andra husen. Men nu måste vi fokusera på att komma i gång med arbetet med trafikplatsen, säger Kent Wemnér.

"Rödingarna" har tidigare fungerat som personalbostäder åt SJ-anställda. Ett argument att behålla dem på deras ursprungliga platser har varit att placeringen illustrerat den sociala hierarki som fanns bland de anställda – något som de närboende som klagat påtalat.

Om det säger Kent Wemnér:

– Jag är chockad över att den typen av argument framförs år 2014. Men viljan att bevara bilden av ett klassamhälle är tydligen stor i området, säger han med ett tonfall som inte lämnar utrymme för några tolkningar.

DN har ännu inte lyckats nå Anders Ekegren, FP, ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Solna, för en kommentar. Han har dock tidigare sagt att han är förvånad över alla de juridiska turer som uppstått i ärendet och menar att Solna stad inte gjort någonting fel. Solna har sedan många år detaljplanelagt det området där den nya trafikplatsen anläggs.

Det tillfälliga bygglov som Solna stad beviljat Råsta projektutveckling fattades alltså på tisdagsmorgonen. Arbetet med att flytta husen inleddes direkt efter att beslutet var taget.

Bakgrund

I början av 1900-talet hade SJ:s anställda på Ulriksdals station rätt till personalbostad, därför byggdes de sju tvåvåningsvillorna som kom att kallas Rödingarna, längs med järnvägsspåren och Kolonnvägen i Solna. De uppfördes mellan 1912 och 1920.

De byggdes i nationalromantisk stil med faluröd träpanel, vita omfattningar och tegeltak.

Två av dem revs när bostadsområdet kring Fläderstigen anlades.

1958 togs systemet med tjänstebostäder bort. Då fick änkor och barn möjlighet att bo kvar i husen och kravet på en SJ-anställning togs bort.

I februari i år beslutade Länsstyrelsen att inte byggnadsminnesförklara dem fem resterande husen, trots att dess "unika bebyggelse är ovedersäglig och bekräftat." Solna stad har dock inte velat att de ska byggnadsminnesförklaras.

Källa: Solna stad, Wikipedia

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.