Stockholms kollektivtrafik

Nu har SL tänkt färdigt

Publicerad 2012-10-16 15:14

 
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

SL trodde att stockholmarna var snabbare än andra. Det är vi inte. Därför gör SL nu de nya spärrarna i tunnelbanan långsammare. De ska också skyltas tydligt så att den som är rädd för att få en smäll ska få reda på exakt hur man ska stå och agera. DN:s reporter Frederik Bombosch testar spärrarna här ovanför i videoklippet.

SL trodde att stockholmarna var snabbare än andra. Det är vi inte. Därför gör SL nu de nya spärrarna i tunnelbanan långsammare. De ska också skyltas tydligt så att den som är rädd för att få en smäll ska få reda på exakt hur man ska stå och agera. DN:s reporter Frederik Bombosch testar spärrarna här ovanför i videoklippet.

De nya höga spärrarna som ska göra det svårare att planka har blivit rena dokusåpan för SL. Många är rädda för dem, åtskilliga har klämts i dem eller gått rakt in i dem och de har till och med lett till allvarliga skador.

I våras reformerade SL spärrsystemet genom att börja enkelrikta dem. Enkelriktningen är genomförd på mer än hälften av stationerna och ska göras på alla där det är möjligt av utrymmesskäl.

Men enkelriktningen har inte lett till färre klagomål och färre anmälda skador. Därför förändrar SL spärrarna igen. Den största förändringen blir att de görs långsammare.

– De var snabbare än på andra ställen i Europa med samma system tidigare. Nu går vi ned till europeisk hastighet, säger projektledaren Anders Sköld.

Det här genomförs först på de tio mest olycksdrabbade stationerna. Samtidigt blir informationen vid spärrarna tydligare med färger, fotspår och pilar, och det ska bli mycket svårt att missförstå tekniken att ta sig igenom en spärr.

– Spärrarna har ingen hjärna så de kör efter principen ett kort, en person. Det gör att det är svårt om man har barn före sig eller ett par väskor efter sig, säger Suss Forsman Thullberg, kommunikationschef på SL.

De vanliga resenärer som passerade de uppiffade spärrarna som demonstrerades på Stadshagens tunnelbana tog sig igenom utan nämnvärda bekymmer. Men de hade inte haft några svårigheter tidigare heller:

– Inte när jag åker själv i alla fall. med barnen är det bökigare, säger Olle Linder.

Adele Desai som kommer med dottern Nishka, två år, i vagnen tycker inte att det är svårt ens med barnvagn. Hon väljer den breda spärren som är avsedd – och numera extremt välskyltad – för resenärer med barn, hundar, bagage, rullator och annat.

När SL presenterar de omgjorda spärrarna kommer två damer med var sin resväska och lyckas – mot alla odds – ta sig igenom spärren på en enda biljett.

Betyder det att det blir lättare att planka när spärrarna blir långsammare?

– Nej, vi har kört med långsammare spärrar och studerat vad som sker vid Slussen och Gullmarsplan. Plankningen har inte ökat. Men det är färre plankare som gjort sig illa och det är väl en liten förbättring det också, säger Thomas Silvander, intäktsansvarig på SL.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Skulle kosta skolan 800.000. ”Jag hade ingen aning om att de planerade att åka till Mallorca”, säger grundskolechefen. 6  2 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Palma144
Foto:Alamy
IVF144
Foto: 67photo/Alamy

Kvinnan genomgick provrörsbefruktning. Nu väntar hon en annan kvinnas tvillingar.

DiskrimineringPUFF
Foto:Alamy

Detta är diskriminering. Här är tabbarna som arbetsgivare inte får göra. 22  6 tweets  16 rekommendationer  0 rekommendationer

Tror du att du diskrimerats? Detta går att driva rättsligt. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

De arbetar brett med mångfald. Så gör företaget. 6  4 tweets  0 rekommendationer  2 rekommendationer

Ställ din fråga redan nu. Hooshang Bazrafshan, projektledare på diskrimineringsombudsmannen chattar kl. 13.

DO144
Foto:DO

Har du känt dig diskriminerad någon gång?

Annons: