Stockholms kollektivtrafik

Nu har SL tänkt färdigt

 
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Ny inställning på tio t-banestationer

SL har definierat tre scenarier där resenärer klämmer sig i spärrarna:

Resenärer som passerar en vanlig smal spärr med barn, hund eller väska.

Jäktade resenärer som – med eller utan kort – skyndar sig när spärren är öppen för föregående resenär.

Resenärer som står för långt fram i spärren så fotocellen inte reagerar.

Här görs spärrarna om: T-centralen, Slussen, Medborgarplatsen, Skanstull, Gullmarsplan, Fruängen, Östermalmstorg, Fridhemsplan, Brommaplan och Kista. Förändringarna ska sedan utvärderas innan de – eventuellt – görs på alla stationer.

SL trodde att stockholmarna var snabbare än andra. Det är vi inte. Därför gör SL nu de nya spärrarna i tunnelbanan långsammare. De ska också skyltas tydligt så att den som är rädd för att få en smäll ska få reda på exakt hur man ska stå och agera. DN:s reporter Frederik Bombosch testar spärrarna här ovanför i videoklippet.

SL trodde att stockholmarna var snabbare än andra. Det är vi inte. Därför gör SL nu de nya spärrarna i tunnelbanan långsammare. De ska också skyltas tydligt så att den som är rädd för att få en smäll ska få reda på exakt hur man ska stå och agera. DN:s reporter Frederik Bombosch testar spärrarna här ovanför i videoklippet.

De nya höga spärrarna som ska göra det svårare att planka har blivit rena dokusåpan för SL. Många är rädda för dem, åtskilliga har klämts i dem eller gått rakt in i dem och de har till och med lett till allvarliga skador.

I våras reformerade SL spärrsystemet genom att börja enkelrikta dem. Enkelriktningen är genomförd på mer än hälften av stationerna och ska göras på alla där det är möjligt av utrymmesskäl.

Annons:

Men enkelriktningen har inte lett till färre klagomål och färre anmälda skador. Därför förändrar SL spärrarna igen. Den största förändringen blir att de görs långsammare.

– De var snabbare än på andra ställen i Europa med samma system tidigare. Nu går vi ned till europeisk hastighet, säger projektledaren Anders Sköld.

Det här genomförs först på de tio mest olycksdrabbade stationerna. Samtidigt blir informationen vid spärrarna tydligare med färger, fotspår och pilar, och det ska bli mycket svårt att missförstå tekniken att ta sig igenom en spärr.

– Spärrarna har ingen hjärna så de kör efter principen ett kort, en person. Det gör att det är svårt om man har barn före sig eller ett par väskor efter sig, säger Suss Forsman Thullberg, kommunikationschef på SL.

De vanliga resenärer som passerade de uppiffade spärrarna som demonstrerades på Stadshagens tunnelbana tog sig igenom utan nämnvärda bekymmer. Men de hade inte haft några svårigheter tidigare heller:

– Inte när jag åker själv i alla fall. med barnen är det bökigare, säger Olle Linder.

Adele Desai som kommer med dottern Nishka, två år, i vagnen tycker inte att det är svårt ens med barnvagn. Hon väljer den breda spärren som är avsedd – och numera extremt välskyltad – för resenärer med barn, hundar, bagage, rullator och annat.

När SL presenterar de omgjorda spärrarna kommer två damer med var sin resväska och lyckas – mot alla odds – ta sig igenom spärren på en enda biljett.

Betyder det att det blir lättare att planka när spärrarna blir långsammare?

– Nej, vi har kört med långsammare spärrar och studerat vad som sker vid Slussen och Gullmarsplan. Plankningen har inte ökat. Men det är färre plankare som gjort sig illa och det är väl en liten förbättring det också, säger Thomas Silvander, intäktsansvarig på SL.

Kommentarer (28)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

bostäder
Foto:TT

 IMF: Amorteringskrav räcker inte. Överhettade bomarknaden på agendan. 50  34 tweets  16 rekommendationer  0 rekommendationer

 Fyll i rutorna och få svaret. Finansinspektionen inför hårdare krav på amortering för hushållen. 32  12 tweets  20 rekommendationer  0 rekommendationer

pengar_288
Foto:Alamy

 FI:s amorteringskrav sågas. Kammarrätten: Förslaget är olagligt.

 Sjöstedt (V): Ränteavdraget borde successivt sänkas. 160  28 tweets  131 rekommendationer  1 rekommendationer

bin488
Foto:Reuters

 458 kupor. Bärgningsarbetet blev ovanligt komplicerat när lastbil med 14 miljoner bin ombord krockade. 16  5 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

 Tredje demonstrationen. Sju anhängare överröstades totalt i Göteborg. 6  2 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Säger att flickan kan gå på genrepet i stället. ”De tysta sekunderna innan första tonen är oerhörda.” 45  12 tweets  33 rekommendationer  0 rekommendationer

kosnerthuset
Foto:Alamy
bostadspuff
Foto:Alamy

Bostäder är ett hett ämne i veckans Nutidstest. Har du hängt med i nyhetsflödet?  10 kluriga frågor. 66  7 tweets  57 rekommendationer  2 rekommendationer

Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: