Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Nu ska begravningsplatsen på Järvafältet bli verklighet

För 15 år sedan började Stockholms stad planera en ny begravningsplats på Järvafältet. Förorenande likvatten, svåra markförhållanden, buller och olika sportaktiviteter på fältet har kommit emellan – men nu ska staden sätta i gång.

– Nu ska vi helt enkelt genomföra det, säger stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S).

Nio av tio stockholmare som avlider kremeras. Omkring 500 kistor gravsätts varje år, de flesta i västerort. På Råcksta begravningsplats och Spånga kyrkogård är det trångt, platser finns på Strandkyrkogården i Skrubba, men den ligger långt bort på andra sidan stan för många.

Behovet av kistgravplatser är stort. I stadsdelarna runt Järvafältet har drygt 75 procent av invånarna utländsk bakgrund, en stor grupp är muslimer och enligt muslimsk tro är kremering förbjuden, därför sker endast jordbegravningar.

Den nya begravningsplatsen på Järvafältet byggs ut i etapper och har – när den är klar – plats för cirka 20.000 gravar varav cirka 9.000 kistgravar, minneslundar, en servicebyggnad och två ceremonibyggnader. Den ska utformas som flera separata ”begravningsöar” i ett i övrigt relativt orört landskap, målet är att vardags- och friluftslivet ska kunna existera sida vid sida med olika begravningsfunktioner och ritualer.

Ett problem som har försenat begravningsplatsen är likvattnet.

– Det kan få konsekvenser både för hela området och för Igelbäcken med grönlingarna, sade kyrkogårdsdirektör Mats Larsson till DN tidigare.

Dräneringsvatten från gravområden innehåller förhöjda halter av kväve och fosfor, men läckage av näringsämnen från kistorna sker långsamt. Det betyder, menar stadsbyggnadskontoret, att tillförseln av näringsämnen till mark och vatten inte blir så pass stor att den skadar människors hälsa eller biologisk mångfald.

Dessutom, skriver tjänstemännen, är en nolltolerans mot läckage av näringsämnen svår att motivera, eftersom det finns ett stort behov av en ny begravningsplats med kistgravar i nordvästra delen av Stockholm.

Ett annat problem är bullret, begravningsplatsen ska ligga vid Granholmstoppen i västra delen av fältet, i närheten av E 18 och Hjulstarondellen. Nu föreslår staden bullerdämpande åtgärder: en två meter hög bullerskyddsskärm utmed E18 öster om överdäckningen samt landskapsgestaltning med lokal skärmning och avledande ljudinstallationer.

Discgolfen som nu håller till i området kommer att behöva avvecklas när begravningsplatsen är fullt utbyggd. Däremot tror staden att skärmflygarna kommer att kunna fortsätta sin verksamhet, om än med vissa restriktioner.

Däremot kommer markförhållandena – Granholmstoppen består av tippmassor – att göra projektet kostsamt, det beräknas till 200 miljoner kronor. Varje gravplats på Järva blir, enligt Mats Larsson, fem gånger dyrare än på till exempel Skogskyrkogården som ligger på en sandås.

När sker den första begravningen?

– Det vågar jag inte säga, men planen borde kunna antas i stadsbyggnadsnämnden före sommaren, säger Roger Mogert.