STHLM

Nu tänker SL sätta stopp för fuskåkare

SL tar hårdare tag för att komma till rätta med fuskåkandet.
SL tar hårdare tag för att komma till rätta med fuskåkandet. Foto: Magnus Hallgren

SL tar av sig silkesvantarna och tar i med hårdhandskarna mot fuskåkandet. Biljett­kontrollanterna ska sluta att vara service­inriktade och får hjälp av ordningsvakter vid biljettkontroller om det behövs. Och spärrarna får larm igen som tjuter om de hålls öppna för länge.

Fusket bedöms kosta SL omkring 250 miljoner om året och inget tyder på att det har minskat. Snarare tvärtom, misstänker landstingets revisorer som i början av januari riktade stark kritik mot SL:s förmåga att säkra biljettintäkterna. Revisorerna kom fram till att biljettkontrollerna handlade mer om att göra så många kontroller som möjligt än om att stävja fusket. Revisorerna ansåg även att kontrollanterna hade instruktioner om att vara mer vänliga mot den som inte löst biljett än vad som var nyttigt för SL:s ekonomi.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har deklarerat att en av hans huvuduppgifter är att få ned fusket. I dag bedöms ungefär 3 procent av resorna vara avsiktliga fuskresor och det finns en viss opinion för att det är rätt och riktigt att åka gratis.

– Jag tror inte att fusket har ökar. Men det är alldeles för omfattande och det skapar berättigad irritation hos betalande resenärer, säger Kristoffer Tamsons.

Nu i mars sjösätts den första planen för hur SL ska minska fusket. Den handlar i huvudsak om kontrollanternas och ordningsvakternas fokus ska flytta från att vara vänliga, serviceinriktade och beredda att tro på väldigt många förklaringar till att resenärer som fastnar i en kontroll inte gjort rätt för sig till att se till att reglerna följs. Det ska inte längre handla om att fria hellre än fälla lika ofta. Biljettkontrollanterna har inte några maktmedel att ta till om någon avsiktlig gratisåkare passerar en kontroll utan att visa upp någon biljett. I farmtiden ska ordningsvakter delta oftare vid biljettkontroller.

– Det är ett utsatt yrke att vara biljettkontrollant och tyvärr förekommer hot och våld. Ordningsvakter har befogenhet att ta hand om människor som stör, betonar Kristoffer Tamsons.

Det kommer också att ske fler biljettkontroller på kvällar och nätter då fusket är mer utbrett än på dagarna och det blir fler kontroller på de tunnelbanestationer och pendeltågsstationer som enligt SL-statistiken har störst andel fuskåkare.

Det blir alltså färre kontroller vid T-centralen och fler i förorterna?

– Jag varken kan eller vill peka ut enskilda stationer. Men SL och våra entreprenörer har koll på var de anser problemet vara störst.

För inte så många år sedan tjöt det rejält i spärrarna om de hölls öppna för länge eller någon försökte ta sig igenom dem utan att dra sitt kort. Ljudlarmet ska återinföras så att både spärrvakter och medresenärer hör om det är någon som inte tänker betala för sig. SL kommer också att genomföra en bred informationskampanj om hur man beter sig i kollektivtrafiken och varför man ska köpa biljett.

– Att vi har en kollektivtrafik och att vi tar ansvar för den handlar i grunden om att vi ska ta ansvar för det gemensamma som vi alla är med och betalar, säger Kristoffer Tamsons.

SL:s ekonomi är, som DN berättat åtskilliga gånger, inte den bästa och inför hösten har landstinget aviserat höjningar av månadskortet.

Skulle vi slippa en höjning av månadskortet om fusket försvann?

– Det är en hypotetisk fråga. Men visst skulle 250 miljoner betyda väldigt mycket för SL:s ekonomi och därmed för möjligheterna att slippa höga priserna.

Förändringarna i arbetet mot fuskåkandet sker successivt under 2015. På sikt vill landstinget även få tillstånd att höja böterna för fuskåkande till mer än de 1 200 kronor som är dagens maxbelopp.

Fler artiklar om fuskåkare hittar du här.

Fakta. Fuskåkare

Fyra nyheter i kampen mot fusket:

1 Fler kontroller

Kontrollerna utökas på kvällar och nätter och på platser där fusket bedöms som störst.

2 Ordningsvakter sätts in

Biljettkontrollanterna ska få hjälp av ordningsvakter så att det finns någon med befogenhet att ta hand om hotfulla eller störande resenärer.

3 Tjutande spärrar

Spärrarna förses med de tjutande larm som fanns tidigare och talade om för alla att någon trängt sig in eller hållit spärren öppen för länge.

4 Mindre serviceanda

Direktiven till kontrollanterna att vara mer serviceinriktade än maktutövande byts ut mot att det viktigaste är att se till att biljettreglerna följs.

Fakta. SL:s förlust

Fram till 2010 bedömdes biljettfusket uppgå till 4 procent. Därefter är bedömningen att är 3 procent. Att fusket minskade beror enligt SL på införandet av de högre spärrarna i tunnelbanan som är svårare att hoppa över.

Det rena fusket bedöms kosta SL 250 miljoner kronor om året. Till det kommer de förluster SL gör på att resenärer som vill betala ibland får åka gratis för att SL:s teknik för att visera biljetterna inte fungerar.