STHLM

Nu vill vi ha ännu mer tunnelbana

Grafik: Stefan Rothmaier
Det entydiga beskedet till politikerna från huvudstadens invånare är att satsa på mer tunnelbana för att få trafiken att fungera bättre.

DN Stockholm har låtit opinionsföretaget Ipsos fråga 1.010 stockholmare om vad man främst bör satsa på för att minska trafikproblemen i Stockholms stad. Utbyggd tunnelbana är det alternativ som ojämförligt flest fastnar för: 51 procent.

Tunnelbanan har på ett år vunnit betydligt fler anhängare. När samma fråga ställdes i september förra året ville 39 procent av de tillfrågade i första hand se en satsning på tunnelbanan.

Skillnaden på 12 procentenheter är statistiskt säkerställd. Det är även nedgången för satsningar på att sätta in fler bussar, bygga ut spårvägsnätet och satsa på att bygga flera vägar.

Vad kan då denna växande kärlek till nya tunnelbanor bero på?

Tunnelbanan är snabb och effektiv och får höga betyg av sina resenärer Men samtidigt har det pågått en intensiv debatt om de höga spärrar SL monterar upp på tunnelbanestationerna och skadat ett stort antal trafikanter.

– Jag är inte alls överraskad över tunnelbanans popularitet. Stockholmarna vill ha bra kollektivtrafik och tunnelbanan är den kollektivtrafik som är mest effektiv, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.

Han ser resultatet av DN/Ipsos som ett stöd för mer kollektivtrafik och tror att fler vägar hade fått betydligt större stöd i mätningar för 10–20 år sedan.

– Åttio procent som åker över tullsnittet i rusningstid åker kollektivt. När de ser och hör att de relativt få som åker bil sitter fast i köer drar de slutsatser, påpekar Christer G Wennerholm.

Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) ser siffrorna över tunnelbanan ökade popularitet som en bekräftelse på att Socialdemokraterna är rätt ute när partiet föreslår nya tunnelbanlinjer.

– Det är ingen tvekan om att ett utbyggt tunnelbanenät är väldigt viktigt när Stockholm växer så snabbt, säger hon.

En satsning på mer pendeltåg får marginellt mer stöd i år än förra hösten. Det stödet skulle med stor sannolikhet vara större om invånarna i hela länet – och inte enbart invånarna i Stockholms stad – fått frågan.

Stödet för nya vägar sjunker på ett statistiskt säkerställt vis sedan fjolårets mätning. Det beror i huvudsak på att männen inte längre är lika benägna att se nya vägar som bästa lösningen på trafikproblemen.

Förra året var stödet för vägsatsningar nästan dubbelt så stort bland män som bland kvinnor – den skillnaden är i dag halverad. Stödet för vägbyggen minskar bland Moderaternas sympatisörer som i år ger tunnelbanan nästan dubbelt så starkt stöd som vägarna.

Män och kvinnor är lika positiva till en tunnelbaneutbyggnad. Stödet för en tunnelbaneutbyggnad har ökat mest bland kvinnor och bland högskoleutbildade. Männen är lite mer benägna att välja vägar som lösning, medan kvinnor är mer än dubbelt så förtjusta i utökat antal bussar som männen.

Stödet för en utbyggd tunnelbana är starkast i den yngsta åldersgruppen – 18–29 år: 61 procent. I åldersgrupper över 30 år ligger tunnelbanan på 47–48 procent.

De som sympatiserar med de rödgröna partierna är lite mer benägna att vilja bygga ut tunnelbanan än de borgerliga partiernas sympatisörer – men stödet för tunnelbanan ökar starkast – med 16 procentenheter – bland de borgerliga.

En satsning på att öka antalet bussar är ett alternativ som sjunkit som en sten – från 14 till 3 procent – bland borgerliga sympatisörer som även minskat sin entusiasm inför att bygga ut vägnätet. Stödet för vägutbyggnad som den bästa medicinen mot trafikproblem är dock väsentligt större bland borgerliga partiers anhängare än bland rödgröna partiers anhängare – 20 mot 6 procent.

Moderaternas och Folkpartiets anhängare är de som uttrycker mest stöd för att bygga fler vägar, medan Socialdemokrater och Miljöpartister till omkring 60 procent väljer utbyggd tunnelbana som bästa medel mot trafikstockningar.

När det gäller anhängare av övriga partier går det inte att dra några slutsatser av förändringarna mellan mätningarna 2011 och 2012.