Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Ny dragning kan halvera bilköerna

Om Österleden byggs minskar bilköerna i innerstaden radikalt. Karlavägen och Strandvägen blir lugna gator med stora möjligheter att bli cykels­tråk och flanörvänliga gångstråk. Det är resul­tatet av datakörningar som WSP gjort på uppdrag av Stockholms handelskammare.

Norra länken, som en gång i tiden orsakade debatter med en styrka motsvarande måttlig bris, invigs i höst. Förbifart Stockholm, som i förra veckan var föremål för ett omdiskuterat första spadtag, har skapat en miljödebatt som delvis växt till om inte storm så i alla fall styv kuling. Nästa stora väg­projekt är Österleden, som kanske får ­debatten att nå orkanstyrka eftersom den på grund av parti­politisk oenighet sopats under mattan flera gånger de senaste decennierna.

När Norra Länkens tunnlar öppnas för biltrafik är tre fjärdedelar av en kapacitetsstark vägring runt centrala Stockholm klar. Den sista fjärde­delen är Österleden som nu finns med i trafikplaneringen på allvar sedan regeringen anslagit två miljarder för utredning och planering av tunneln som ska förbinda Nacka med Ropsten.

Stockholms Handelskammare har i många år ansett att Öster­leden är det viktigaste vägprojektet i vår del av världen – viktigare än Förbifarten. Inför Norra Länkens öppnande har Handelskammaren låtit konsultföretaget WSP göra omfattande datakörningar av hur trafiken skulle se ut om både Norra Länken och Österleden fanns.

– Vi visste att vi skulle se en påtaglig minskning av trafiken i innerstaden, men resultatet är att minskningen blev större än vi trott, säger Maria Rankka, vd för Handelskammaren.

På dagens överbelastade motor­leder, Södra Länken och Essinge­leden, skulle 25 respektive 15 procent av bilarna försvinna, och i stadsdelar en bit i från Österleden och Norra Länken, som Kungsholmen och Södermalm, skulle var femte bil i stället åka i motorledstunnlarna. Den största förändringen skulle naturligt nog ske på Östermalm där minskningen av trafiken på Karlavägen och Strandvägen skulle bli 60 respektive 50 procent.

– Det är enorma siffror som skulle göra de här båda gatorna ganska lugna. Tänk hur vi skulle kunna förbättra stadsmiljön här och på många andra gator om så mycket trafik försvann, säger ­Maria ­Rankka.

Hon betonar att en minskning av trafiken med 15 procent – som på Essingeleden – ger en mycket stor effekt på köerna. När det är sportlov eller påsklov brukar trafiken flyta ganska bra i en jämn ström – minskningen av antalet bilar jämfört med en vanlig vecka brukar i praktiken vara 5–10 procent.

– Vi anser att Stockholm behöver flera nya tunnelbanor samtidigt som vi behöver Förbifarten och Österleden. Vi behöver både vägar och spår om Stockholm ska vara en attraktiv storstad, inte antingen eller, säger Maria Rankka.

Handelskammaren anser att Öster­leden är ett bra projekt för ett privat konsortium att bygga och ­finansiera med avgifter under några decennier för att sedan återlämna det till samhället. Det skulle inte minst göra det möjligt att bygga leden snabbare än om den ingick i de statliga vägplanerna.

Fakta.

Sweco har också räknat ut att Öster­leden – och delvis Norra länken och Södra länken – med fördel skulle kunna trafikeras med tre snabbusslinjer som skulle avlasta tunnel­banenätet en del:

Lidingö – Gullmarsplan.

Nacka Forum – Danderyd.

Barkarby – Bergshamra – Tyresö – Handen.

Den ofta använda klyschan att Stockholm och Tirana i Albanien är de enda huvudstäder i Europa som saknar ringled är inte helt sann. Små huvudstäder som Andorra La Vella och Vaduz i Liechtenstein kommer aldrig att behöva en ringled och Tirana ska enligt landets trafikplaner få en ringled år 2020.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.