Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Ny elfärja ska frakta Nackabor till stan

Den nya färjan levererades från Danmark i veckan, och ska snart döpas.
Den nya färjan levererades från Danmark i veckan, och ska snart döpas.

Ett nybyggt eldrivet fartyg sätts in på pendlarlinjen Sjövägen på försök. Landstingspolitikerna hoppas att elfartyget ska vara ett miljövänligt pendlaralternativ inte minst när Slussen byggs om.

Sjövägen som går mellan Nacka, Lidingö och Stockholms innerstad via en rad bryggor har blivit allt populärare i takt med att de som kan utnyttja båtarna får klart för sig att de kan resa med SL-kortet. Bara några dager efter att fartyget Movitz byggts om för eldrift och satts in mellan Stockholms innerstad och Solna strand kommer nu ett helt nybyggt elfartyg att trafikera Sjövägen.

Det anlöpte nyligen från varvet i Faaborg i Danmark och kan ta upp till 150 passagerare och 25 cyklar. Den borgerliga alliansen i landstinget har blivit allt mer entusiastisk inför pendeltrafik på stadens vatten och trafikpolitikerna Christer G Wennerholm (M), Stella Fare (Fp), Gustav Hemming (C) och Karl Henriksson (Kd) är alla väldigt glada över att fartyget är redo för trafik lagom till valet.

– Jag är stolt. Vi vill att Stockholm ska bli hela Europas elbåtshuvudstad, säger Gustav Hemming (C), vars parti tampas med Kristdemokraterna om att vara först med att föreslå nya båtlinjer och nya båtsatsningar.

Pendelbåten betyder att trafiken på Sjövägen blir tystare och i likhet med Movitz ska fartyget laddas med miljövänlig el från vatten- och vindkraft. Det nya fartyget – som ska döpas senare i veckan – är försett med stort batteripaket som gör att det kan köra fem timmar utan att behöva laddas. Under dagtid kommer fartyget att snabbladdas under trafikuppehåll för att laddas för fullt nattetid.

Försöket med ett eldrivet fartyg pågår till slutet av 2015 och beräknas kosta SL omkring sju miljoner. Visar det sig lyckat kommer trafiken troligen att fortsätta. Sjövägen är bland annat tänkt som en avlastning i samband med att Slussenbygget ställer till oreda i trafiken i Nacka.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.