Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Ny Slussenbro kan ge köer på Söder

Det är möjligt att dra ned antalet körfält på Slussenbron från åtta till sex, men det får konsekvenser. Framkomligheten minskar och köerna blir längre, visar stadens utredning.

– Det går att minska antalet körfält men det påverkar trafikflödet inte bara lokalt på Slussen utan även i andra delar av innerstaden, säger Martin Schröder, som är ansvarig för arbetet med nya Slussen på stadsbyggnadskontoret.

Ingen bra idé alltså?

– Vi och trafik- och stadsledningskontoret lämnar över utredningen till politikerna utan eget ställningstagande. Vårt uppdrag är att få fram 30 000 bilar, lika många som i dag, över Slussen.

Bron mellan Gamla stan och Södermalm har fått hård kritik i debatten om nya Slussen. När detaljplanen antogs av stadsbyggnadsnämnden fick tjänstemännen i uppdrag att studera möjligheten att minska körfälten till sex.

De har tagit fram tre alternativ. Alla har sex körfält och separata körfält för kollektivtrafiken i bägge riktningarna. Två av alternativen behåller den så kallade slitsen, en koppling till Stadsgårdsleden.

I alternativ ett finns slitsen kvar och även en möjlighet att svänga vänster från bron till Munkbron samt Katarinavägen. Det ger 33 procent lägre kapacitet i det totala trafikflödet om man jämför med det nuvarande förslaget med åtta körfält. Enligt utredarna kan det betyda ”en mer eller mindre permanent blockering i Slussenområdet”.

I alternativ två finns slitsen kvar men vänstersvängarna är borttagna. Det betyder 18 procent lägre kapacitet men långa omvägar för den som ska till Munkbron respektive Katarinavägen.

I alternativ tre är även slitsen borta. 28 procent av kapaciteten försvinner och trafiken ökar på Hornsgatan, Folkungagatan och Katarinavägen.

– Kollektivtrafiken drabbas i alla alternativen, den kommer att fastna i köer på Katarina­vägen och Hornsgatan, säger Martin Schröder.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.