Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Nya bussterminalen kan hamna på stadens nota

Den nya bussterminalen ska sprängas i i Katarinaberget.
Den nya bussterminalen ska sprängas i i Katarinaberget. Foto: Barbro Ingvaldsson

Stockholms skattebetalare får stå för hela notan för bussterminalen i berget under Slussen. SL kommer sedan att hyra anläggningen som beräknas kosta 1,3 miljarder. Ännu finns inga tankar på att strunta i miljardprojektet när det beslutats att Nacka ska få tunnelbana.

Nya Slussen har kostat över en miljard redan innan den första biten av dagens betongkonstruktion sprängts bort. Kalkylen för det väldiga Slussenprojektet slutar på åtta miljarder. I den kalkylen och på stadens hemsida om Slussen talas det om delfinansiering från landstinget för bussterminalen.

Det ser inte ut som om det blir någon delfinansiering. De högsta tjänstemännen på SL, Stockholms stads trafikkontor och Stockholms stads exploateringskontor har länge förhandlat om finansieringen av den dyra terminalen. De är överens om att Stockholms stad ska betala hela bussterminalen – 1,3 miljarder enligt de senaste beräkningarna. Sedan ska SL hyra den för 5–10 miljoner om året och kanske inkassera ett statsbidrag på 300 miljoner.

Nu är det inte tjänstemännen som bestämmer över vem som ska stå för miljardnotan men höga tjänstemän är kloka nog att höra efter hur politikerna vill ha det innan de kommer med förslag som politiker i olika nämnder ska ta ställning till. Således tyder det mesta på att stockholmarna får ta bussterminalnotan. Detta trots att det i stor utsträckning är resenärer från Nacka och Värmdö som kommer att använda terminalen.

Samtidigt som detaljplanen för bussterminalen är ett fall för juristerna i Mark- och miljödomstolen rasar en livlig debatt om huruvida det är rimligt att spränga för över en miljard i Katarinaberget när det kanske finns andra lösningar. Även i Nacka finns en opinion mot terminalbygget. Ledande miljöpartister har polisanmält det och Socialdemokraterna är liksom Socialdemokraterna i Stockholm starkt för den så kallade Plan B som går ut på att riva Slussen bit för bit och bygga upp den igen i dess nuvarande form.

Nacka ska enligt såväl regeringen som landstinget och kommunen få tunnelbana. Det ändrar dock inte planerna för terminalen i berget under Slussen. Det anses finnas behov av den för annan busstrafik även om en stor del av bussarna öster­ifrån försvinner när tunnelbanan står klar.

Stockholms skattebetalare ska enligt tjänstemannaöverenskommelsen även stå för alla provisorier för kollektivtrafik som behövs under byggtiden – en nota på 250 miljoner som kan öka rejält om bygget stör tunnelbanan, som enligt planerna ska fungera under hela byggtiden.

Så blir bussterminalen

Bussterminalen i Katarinaberget får åtta ankomstplatser och 20 avgångsplatser. Därtill 20 platser för bussar som väntar.
Terminalen ska klara 204 avgångar per timme. För att klarar det krävs att biljetterna viseras inne i terminalen innan resenärerna går till bussen.
Terminalen byggs så att det inte finns spärrlinjer mellan buss och tunnelbana.
Bussresenärerna från Nacka och Värmdö är de enda från området utanför tullarna som alltid når ett så centralt mål som Slussen. Resenärer från Ekerö kommer bara till Brommaplan, resenärer från Tyresö till Gullmarsplan och resenärer från nordost till Danderyds sjukhus eller – ibland Tekniska högskolan.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.