Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Nya slussen stoppas helt

Den nya rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus stoppar projekt Nya Slussen. Majoriteten vill utreda Slussen en gång till innan den tar slutgiltig ställning till bygget. Moderaterna är upprörda och befarar att stoppet kommer att stå skattebetalarna dyrt. Socialdemokraterna beklagar att de inte haft insyn i miljardprojektet och därför måste skaffa sig det nu

I onsdags deklarerade Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ att de vill utreda om det går att stänga Bromma flygplats redan 2022. Den rödgrönrosa fyrklövern har också kommit överens om att undersöka finansieringen av motorvägsprojektet Förbifart Stockholm fram till första maj nästa år och därför stoppat det fortsatta arbetet i ett drygt halvår.

I går kväll kom ett beslut om Slussens fortsatta öde i samband med att exploateringsnämnden sammanträdde. När politikerna diskuterade den genomlysning av Slussenprojektet som DN tidigare berättat om och som kommit fram till att Nya Slussen blir 1,3 miljarder dyrare än beräknat bestämde den blivande politiska majoriteten sig för att Slussenprojektet ska avbrytas.

I en skrivelse från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet slås fast att alla pågående projekteringar och upphandlingar av Nya Slussen nu ska avbrytas i väntan på nya direktiv. Inga rivningar ska göras och de pågående arbetena – ledningsdragningar med mera – ska slutföras endast om det är nödvändigt av säkerhetsskäl eller andra nödvändiga skäl.

– När projektet blivit över en miljard dyrare utan att spaden satts i jorden på allvar är det oroande. Vi lovade i valrörelsen att ta ett omtag och det är det vi ska göra. Att det blir en paus kommer inte att betyda så väldigt mycket för kostnader och byggtid. Om Slussen byggs för att stå i 80 eller 100 år ska det bli bra, säger Maria Östberg Svanelind (S), vice ordförande i exploateringsnämnden.

Vad som nu händer med Slussens renovering – ett stadsbyggnadsprojekt som pågått i drygt 20 år – är oklart. De som kämpar stenhårt för att Stockholms stad ska välja förslaget Slussen Plan B som betyder att Slussen rivs och byggs upp igen i sin nuvarande form - jublar över beslutet.

– Det var det bästa jag hört på länge, säger Benny Andersson till TT. Musikikonen som är högljudd kritiker av Nya Slussen och har bland annat sett till att hans porträtt inte längre får välkomna flygresenärer på Arlanda som protest mot planerna.

Stigbergsgruppen – den paraplyorganisation som kämpar för plan B anser att det rödgrönrosa beslutet är klokt och tror att det öppnar för att genomföra plan B istället för Nya Slussen. Om de kommer att jubla även i framtiden när den nya utredning om Slussen som nu ska göras är klar återstår att se. Det kan bli så att den nya utredningen kommer fram till att Nya Slussen bör byggas, även om det blir mycket dyrare än de i ursprungliga planerna.

– Vi måste se till att det går att tappa Mälaren snabbare än i dag och vi måste göra något åt den slitna betongkonstruktionen. Vi har sagt att vi inte kommer att riva upp den detaljplan som finns och börja om från början. Men det finns många oklara frågor, Bussterminalen som inte har någon detaljplan ännu är bara en, betonar Maria Östberg Svanelind.

Den avgående borgerliga majoriteten ser bara en positiv sak med pausen för Slussenbygget. Den blir änne ett skäl för oppositionen att anklaga den nya majoriteten för att förhala för Stockholms framtid viktiga investeringar och det kommer att kosta pengar.

– Besluten om Bromma, Slussen och Förbifart Stockholm har det gemensamt att de lägger en osäker dimma över Stockholm. Företag ser det när de beslutar om investeringar och skattebetalarna får betala. Tid är det som kostar pengar i ett byggprojekt, säger Joakim Larsson, avgående ordförande i exploateringsnämnden.

Han ser alla de här tre besluten som socialdemokratiska eftergifter för att få med sig Miljöpartiet och Vänsterpartiet och räknar med att Nya Slussen kommer att byggas men fördröjas.

– Om de vill göra en helt ny detaljplan för någon annan lösning än Nya Slussen tar det säkert fem–sex år. Riktigt så oansvariga tror jag inte att Socialdemokraterna är, säger Joakim Larsson.