Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Nya tunnelbanan blir dyr för Stockholm

”Glada och stolta.” Så kände sig finansborgarrådet Sten Nordin (M) och trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) på måndagsmorgonen när det nya tunnelbanepaket med 19 kilometer dubbelspår och löften om 78.000 nya bostäder blivit klart.

Men staden och landstinget får stå för en stor del av de nästan 26 miljarder som kalaset kostar.

Statens förhandlingspersoner, HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, har hela året förhandlat om nya tunnelbanesträckningar och nya bostäder i ett snabbt växande Stockholm. På måndag kungjorde de fyra regeringspartiernas ledare på DN Debatt att förhandlingarna mellan staten, landstinget och de fyra berörda kommunerna var klara och paketet moget att skriva avtal om.

Det betyder fyra nya tunnelbanesträckningar med totalt nio nya stationer och 19 kilometer dubbelspår – men också nya tunnelbanetåg och depåer för en total kostnad av nästan 26 miljarder.

Trängselskatter och direkta anslag från stat, landsting och kommuner finansierar satsningen på att bygga ut det tunnelbanenät som det inte hänt så mycket med sedan 1970–talet. Då stoppades förlängningen av blå linjen från Kungsträdgården till Nacka av sämre tider och en tro på att Stockholm inte skulle växa mer.

– Det här är en väldigt stor satsning och alla har ambitionen att komma igång med byggandet så snart som möjligt, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.

Han har länge varit negativ till att bygga tunnelbana från Odenplan till den nya stadsdelen Hagastaden och Nya Karolinska sjukhuset. Nu blir det tunnelbana dit – och vidare mot Arenastaden i Solna och med en uttrycklig ambition att i ett senare skede bygga vidare till Täby.

– Den här utbyggnaden tar inte kapacitet från gröna linjen västerut mot Hässelby som de gamla planerna skulle ha gjort. Sedan blir det en senare fråga hur vi och Stockholms stad ska lösa frågan om yttransporter till Hagastaden, säger Christer G Wennerholm som gärna ser en framtida spårväg till och i stadsdelen.

Tunnelbaneutbyggnaden kommer troligen att starta med linjen mot Hagastaden och förlängningen av blå linjen från Akalla till Barkarbystaden och Barkarby station. Det beror helt enkelt på att de är lättare rent tekniskt än att bygga till Nacka och att koppla ihop gröna linjens Hagsätragren med den blivande tunnelbanan till Nacka.

Stockholms stad kämpat hårt i förhandlingarna för att få igenom ett beslut om att koppla ihop den nya Nackalinjen med den gröna linjen söder om innerstaden, som är den hårdast belastade grenen av tunnelbanenätet.

– När vi har lovat att öka bostadsbyggandet till 40.000 bostäder de närmaste åren så har den här ihopkopplingen varit en förutsättning. När vi får den öppnar det möjligheter att bygga mycket i Söderstaden som vi redan beslutat om. Men också i Farsta och Skarpnäck, säger finansborgarrådet Sten Nordin(M).

Nacka lovar att bygga ett femsiffriga antal nya bostäder vid de tre nya stationer som hamnar i kommunen, Järfälla lovar att fördubbla byggandet för att få tunnelbana till Barkarbyfältet och Solna utlovar över 4.000 nya bostäder i korridoren mellan Karolinska sjukhuset och Solna station.

Men smakar det så kommer det också att kosta en del. Trängselskatt på Essingeleden och höjda trängselskatter står för en del av miljarderna. Men landstinget och de berörda kommunerna får betala mycket – för landstinget omkring sju miljarder och för Stockholms stad nästan tre miljarder.

– Det är mycket pengar. Vi står i huvudsak för nya tunnelbanetåg och depåer. Det brukar vi göra, säger Christer G Wennerholm som påpekar att landstingets kostnader för den pågående upprustningen av röda linjen är ännu större – tolv miljarder.

Den som tittar på uppgörelsen med de lokalpatriotiska glasögonen på kan lätt komma till slutsatsen att staten – om inte trängselskatterna räknas som statliga pengar – kommer upp omkring 20 procent av finansieringen. Resten får regionen och bilisterna stå för. I det stora trafikpaketet för Göteborg som genomförs som bäst står staten för ungefär hälften – utöver trängselskatterna.

– Jag tycker inte man ska ska stirra sig blind enbart på den här stora tunnelbanesatsningen. Staten har betalat merparten av Norra Länken, staten betalar merparten av Citybanan och merparten av Förbifart Stockholm. Så det känns inte meningsfullt att gnälla. Det här en historiskt stor satsning och den är helt nödvändig om vi ska klara kollektivtrafiken när Stockholm växer så snabbt, säger Sten Nordin.

Fakta: Nya tunnelbanestationer

Barkarby station.
Barkartbyfältet.
Arenastaden.
Hagastaden.
Sofia.
Hammarby sjöstad.
Sickla
Saltsjö - Järla.
Nacka Forum

Fakta: Så här betalas satsningen

Trängselskatter 9 miljarder
Direkta statsanslag 4,65 miljarder.
Landstinget 7 miljarder.
Stockholms stad 2,95 miljarder.
Nacka 850 miljoner.
Järfälla 800 miljoner.
Solna 600 miljoner.

Beräknde byggtider:
Hagastaden 2016 - 2020
Arenastaden 2017 - 2022.
Förlängningen till Barkarby 2016 - 2021.
Tunnelbana till Nacka 2018 - 2025.
Sammankopplingen till gröna linjen 2018 - 2025.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.