Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Odenplan kan ritas om igen

Foto: DN

Tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden i Solna riskerar att bli en blindtarm i tunnelbanesystemet. Om den ska bli mer än en kort stump måste den planerade stationen vid Odenplan ritas om.

Fler röster höjs för att planerna måste göras om men rädsla för att hela tunnelbaneöverenskommelsen kan spricka ser ut att leda till att säckstationen ändå byggs.

Tunnelbanan till Arenastaden ska byggas i två etapper. Om fem år ska den vara klar till Hagastaden/Karolinska – och två år senare till Arenastaden. Tunnelbanan beräknas kosta 4,1 miljarder och kommer säkert att göra stor nytta kring Karolinska och Arenastaden.

Samtidigt byggs den så att den riskerar bli en blindtarm. Enligt planerna ska vart tredje tåg på gröna linjen på väg mot Västerort i framtiden vika av mot Arenastaden. Det minskar turtätheten på gröna linjen västerut. Än värre kan det vara att den station i samma ytliga läge som dagens station vid Odenplan som planeras gör att spåren inte går att dra vidare mot sydväst – det står hus med källare i vägen.

Detta är ett känt faktum och tidigare har bland annat Miljöpartiet och Socialdemokraterna uttalat kritik mot lösningen. I stort sett alla partier vill satsa på en framtida tunnelbana från Odenplan eller Karolinska mot Fridhemsplan och vidare till Liljeholmen och Årsta. Men den går inte att bygga från Odenplan. Dessutom är det så att den många gånger diskuterade förlängningen från Arenastaden mot Täby inte går att bygga om Odenplan blir slutstation.

– Om Täby ska ha tunnelbana räcker det inte om vart tredje tåg på gröna linjens avleds norrut vid Odenplan. Och ska ännu fler tåg på väg mot Västerort köra norrut blir trafiken på den delen av gröna linjen helt undermålig. Det är illa nog att vart tredje tåg försvinner, säger Anna Wersäll, trafikexpert på Stockholms handelskammare.

Handelskammaren sällar sig nu till kritikerna av stationslösningen vid Odenplan som riskerar att göra tunnelbanan till Arenastaden till en dyr återvändsgränd. Handelskammaren har tillsammans med Skanska, Sweco och MTR studerat en lösning på problemet. Den innebär att Odenplans tunnelbanestation byggs djupt ned i berget under Citybanan. På det sättet kan den sedan dras vidare mot sydväst.

Den enda nackdelen Anna Wersäll ser med en sådan lösning är att såväl Odenplan som flera av de eventuella framtida stationerna hamnar djupt ned i berget – dock inte så djupt som Sofia, en av de elva nya stationer som ingår i det framförhandlade tunnelbanepaketet.

– Ett annat stort bekymmer är att det vore idiotiskt att gräva upp Odenplan igen när den har varit en byggrop i många år. Ett nytt bygge lär leda till stora protester och överklaganden som tar tid, påpekar Anna Wersäll.

På Förvaltningen för utbyggd tunnelbana är man medveten om att det finns andra lösningar vid Odenplan än den som förhandlats fram men uppdraget är att bygga den lösning som staten, landstinget och de berörda kommunerna skrivit avtal om. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) vill inte ta ställning till olika lösningar vid Odenplan eftersom han inte anser sig vara expert.

– Däremot vet jag att vi i landstinget har ett tungt ansvar för att det här tunnelbanepaketet verkligen byggts. Börjar vi rucka på olika delar av överenskommelsen kan allt falla ihop som ett korthus, säger Kristoffer Tamsons.

Fakta. Kritik mot och oro för en ytlig station

Under det första samrådet om tunnelbanan Odenplan – Arenastaden fick Förvaltningen för utbyggd tunnelbana en rad synpunkter från myndigheter organisationer och enskilda.

Många förslag handlade om hur tunnelbanan borde byggas vidare mot sydväst, norr och nordväst.

Men många riktade kritik mot lösningen vid Odenplan och vill att stationen ska byggas djupare ned i berget så att spåren kan dras vidare.

Boende kring Odenplan var oroliga för störningar och Svenska kyrkan hyser stark oro för värdefulla interiörer i Gustav Vasa kyrka. De har redan skyddats med olika metoder för att klara utbyggnaden av Citybanan.

Men tunnelbanan kommer betydligt närmare kyrkan och betydligt ytligare än stationen för pendeltågen.