Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Oklar finansiering av utbyggd tunnelbana

Tunnelbanor i fyra väderstreck för 17 miljarder kronor med byggstart 2016 finns i paketet som regeringens förhandlingspersoner nu ska förhandla med kommuner och landsting om.
Men det är oklart vem som ska betala och några delar i paketet är kontroversiella.

Regeringens förhandlingspersoner HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman har i nästan ett halvår studerat tänkbara tunnelbaneutbyggnader och utredningar som gjorts kring dem. I går presenterade de på DN debatt paketet de vill förhandla om med nyårsafton som slutdatum.

Paketet innehåller tunnelbana till Nacka, en hopkoppling av gröna linjens Hagsätragren och den nya linjen till Nacka, tunnelbana från Odenplan till Hagastaden – och kanske vidare norrut och tunnelbana till Barkarby.

– Det här är utbyggnader vi tror går att göra inom en inte alltför avlägsen framtid. Vår bedömning och önskan är att vi ska i gång med allt under 2016, säger HG Wessberg.

En kontroversiell del i förslaget är att dra tunnelbanan i bergtunnel under östra Södermalm och Hammarby sjöstad mot Nacka.

Här finns ingen samlokalisering med motorvägen Österleden med – som statsminister Fredrik Reinfeldt flaggat för.

– Vi vill väldigt gärna ha Öster­leden när Nacka och Värmdö växer snabbt och vi ser fördelar med tunnelbana via Henriksdal i stället för via Hammarby sjöstad, säger Mats Gerdau (M), kommunalråd i Nacka.

Stockholms finansborgarråd Sten Nordin (M) är mycket glad över valet av sträckning för tunnelbanan till Nacka och minst lika glad över att knyta ihop gröna linjen med Nackalinjen.

– Det ger oss möjlighet att bygga väldigt många nya bostäder som vi inte klarar med gröna linjen av i dag, säger Sten Nordin.

Tunnelbanan till Hagastaden har varit ett stridsäpple i landstinget i flera år.

Den borgerliga alliansen vill bygga spårväg först och tunnelbana därefter.

– Jag är glad att regeringen kommit med ett förslag. Nu ska vi förhandla om delarna, säger trafik­lands­tings­rådet Christer G Wennerholm (M) utan att säga något om hur det krockar med spårvägsplanerna.

Oppositionslandstingsråd ­Helene Hellmark Knutsson (S) är tillfreds med tunnelbaneförslagen, men är orolig för att det inte finns några pengar till trafikpaketet.

– Staten måste bidra med minst 50 procent. Och då ska staten inte räkna in det som ska finansieras av trängselskatter. Man får inte se stockholmarna som en bankomat, säger Helene Hellmark Knutsson.

Finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) lovar att landstinget ska köra alla tunnelbanor som byggs – om staten står för minst 50 procent av kostnaden.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.