Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Oppositionen kräver fyrhjulsdrivna ambulanser

– Vi kan inte ha en situation där ambulanserna inte kan ta sig fram, det är helt orimligt, menar Dag Larsson.
– Vi kan inte ha en situation där ambulanserna inte kan ta sig fram, det är helt orimligt, menar Dag Larsson. Foto: TT

Landstingsägda Aisab, som kör 50 ambulanser i Stockholms län, bör får ett ägartillskott på 10 miljoner kronor för att uppgradera sin flotta med fyrhjulsdrivna bilar.

– Som det ser ut nu äventyras patientsäkerheten, ryter Dag Larsson (S), oppositionslandstingsråd.

Det är efter veckans snökaos som Dag Larsson (S) tar bladet från munnen i ambulansfrågan. Under landstingsfullmäktige på tisdag kommer han att lyfta frågan om vilka slags ambulanser som landstingsägda Aisab bör ha.

– Vi kan inte ha en situation där ambulanserna inte kan ta sig fram, det är helt orimligt, menar Dag Larsson.

Av Aisabs 50 ambulanser har i dag endast tio bilar fyrhjulsdrift. Dag Larsson menar att minst hälften av bilarna borde var utrustade med detsamma. Han har räknat ut att det skulle kosta 19 miljoner kronor att uppgradera ambulansflottan.

– En i sammanhanget inte särskilt stor kostnad, menar han.

Det nuvarande upphandlingsavtalet trädde precis i kraft och gäller fram till 2019. I det menar Dag Larsson att man tagit för stor hänsyn till priset och för liten till kvaliteten.

– Vi hade ett jättebråk om detta med majoriteten när beslutet fattades. Vi menar att det varit bättre att lyssna på vad ambulansföretagen anser sig behöva i stället för att gå på lägsta pris, säger Dag Larsson.

Enligt honom kan landstinget, trots att upphandlingsavtalet gäller till 2019, bestämma sig för att ge Aisab möjlighet att byta ut ambulanser redan nu. Detta kan ske genom ett ägartillskott på tio miljoner kronor.

– Det väder vi haft i veckan var givetvis extremt, men jag vet att de kan ha problem med framkomlighet även under mer normala fall.

– I nästa upphandling måste vi också ställa krav på de privata ambulansföretagen att de också har fyrhjulsdrift, säger Dag Larsson.

Vad hjälper det med fyrhjulsdrift om vägen är blockerad av stillastående bilar?

– Det underlättar trots allt att ta sig fram, det är det viktiga. Att snöröjningen fungerar under all kritik är kommunernas sak att lösa.

Men om SL-bussar utan vinterdäck står och blockerar infarten till Karolinska universitetssjukhuset så att ambulanserna inte kommer fram?

– Ja, det är ju väldigt pinsamt. Självklart ska vi föregå med gott exempel och har riktiga vinterdäck på våra kollektiva färdmedel. Däckfrågan ska vi också se till att bråka om, svarar Dag Larsson.

Marie Ljungberg Schött, akutsjukvårdslandstingsråd (M), är beredd att diskutera frågan:

– Snökaoset visar att vi behöver ett mer robust system. Men det som i första hand har brustit denna gång är kommunernas snöröjning. Men om vi kan minska vår känslighet för brister i den kommunala snöröjningen, genom att ha fler fyrhjulsdrivna ambulanser, är det definitivt något som jag är beredd att diskutera, säger hon

Hon anser dock att det i så fall måste göras en översyn av hela ambulansflottan.

– Bland annat handlar det om hur tunga våra fordon kan vara och vilken medicinsk utrustning som i så fall måste prioriteras bort. Vi måste också se var resurserna gör mest nytta.

– Men självklart är vår utgångspunkt att ambulanserna ska kunna ta sig fram, säger Marie Ljungberg Schött.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.