STHLM

Över tusen klagomål – nu väntar sopviten

Stockholm Vatten hade i går fått in över tusen reklamationer på soptömning. Ragn-Sells lovade ett smärtfritt övertagande vid årsskiftet som inte skulle märkas. Nu väntar viten men några planer på att säga upp avtalet finns enligt Stockholms stad inte i nuläget.

I det anbud som Ragnsells lämnade till Stockholms stad beskrivs starten som ett kritiskt skede. Företagets mål är ändå att ”varken avfallslämnare eller beställaren, ska uppfatta kvalitetsbrister under uppstartsperioden”. Stockholm Vatten har gjort klart i sopupphandlingen vad som gäller: ”Staden accepterar inte några driftsstörningar som påverkar kunder, fastighetsinnehavare eller kommunen negativt.”

Nu, efter två veckor med en ny sopleverantör, har både kommunen och entreprenören fullt upp med att hantera mängder av akuta problem, med bilar som inte fungerar och ett havererat datasystem.

Katarina Johansson, ansvarig för hantering av hushållsavfallet på Stockholm Vatten, säger att kommunen lagt lika mycket fokus som Ragn-Sells på att komma ur ”skrik- och panikstadiet”, och att komma i kapp med sophämtningarna. Att reda ut ansvarsfrågan blir nästa steg.

– Att sätta sig ned och hota med viten är just nu inte särskilt konstruktivt. Nu handlar det om att få det här på plats och få ordning och reda. Sedan reder vi ut vad som gått fel, säger Katarina Johansson.

I går var antalet reklamationer på sophämtningar uppe i 1 066.

– Det är inte alls bra. Folk har fått ha soporna på balkongen och i sina bilar. Nu har vi i föreningen haft en egen uppsamling, med svarta plastsäckar som vi ställt i ett utrymme, säger Ylva Novak, ordförande i bostadsrättsföreningen Äppelblomman i Beckomberga.

Föreningen har satt ut ett eget kärl, och legat på hårt under de här två veckorna innan det vanliga kärlet tömdes till slut i torsdags kväll.

I nuläget är nio bilar i drift och fyra extra kranbilar har tagits in för att klara av tömningarna och städa upp bland stadens sopor. Målet är att nå normalläge söndag kväll.

Kommer skattebetalarna att få betala för det här?

– Nej, sådant här har aldrig belastat stockholmarna. Den kostnaden har entreprenören fått ta, säger Katarina Johansson.

I det förfrågningsunderlag som ligger till grund för sopupphandlingen finns utförligt beskrivet om vilka avdrag entreprenören kan få vid reklamationer. Fler än 30 reklamationer per vecka ger avdrag på 15 000 kronor i ersättningen från kommunen. Men enligt Stockholm Vatten kommer det inte att stanna vid det.

– Nej, vi kommer att göra en utvärdering av vad som hänt, och vad Ragn-Sells lovat oss, sedan får vi jämföra vad som brustit.

Som DN berättat lade Ragn-Sells i sopupphandlingen ett anbud som var 35 procent lägre än konkurrenten Sita och enligt kommunen fanns det ingen anledning att ifrågasätta det låga anbudet.

– Nej, eftersom de kör tvåskift och har ett nytt upplägg. De har också varit borta från Stockholm och inte lagt bud på hushållssidan. Det kan vara affärsmässigt från en entreprenör att de lägger sig lite lägre, och det är svårt för oss att ifrågasätta om de på papperet säger att det kommer att fungera. Hade vi gjort det hade vi säkert legat i en rättsprocess i dag.

Kan det bli aktuellt att häva avtalet?

– Nej, inte efter så kort tid. Det är väldigt tidigt att titta på om vi ska häva avtalet. Det skulle bara leda till större driftstörning. Sedan har vi också en gräns – en, två eller tre veckor, men sedan vill vi att allt ska fungera.

Jonas Roupé, marknadsdirektör på Ragnsells säger att företaget pressat priset genom att använda bilarna mer effektivt.

– En serie olyckliga omständigheter har gjort det svårt, men det handlar inte om prisnivån, säger han.