Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Plattformsdörrar kan införas

Plattformsdörrarna på Citybanans stationer som öppnas nästa sommar är redan på plats.
Plattformsdörrarna på Citybanans stationer som öppnas nästa sommar är redan på plats. Foto: Jonas Eriksson

En modernare och billigare lösning och införandet av förarlösa tåg på röda linjen kan göra att Stockholms tunnelbana får plattformsdörrar. Men ännu är inget beslutat och SL badar inte direkt i pengar.

Plattformsdörrar finns i 36 städer och fler och fler trafiksystem satsar på dörrar och väggar mellan resenärer och tåg som bara öppnas när tåget stannar på stationen. Systemen minskar risken för olyckor.

När Citybanan öppnar nästa år får Stockholm sina första plattformsdörrar. Det och en utredning om förarlösa tåg på röda linjen i framtiden öppnar för att plattformsdörrar kanske blir verklighet även i tunnelbanan.

– Det finns hopp nu. Men de har varit väldigt saktfärdiga. Jag började som ombudsman 2007 och frågan var uppe långt tidigare, säger Lennart Karlsson, ombudsman i Synskadades riksförbund i Stockholms län.

Flera organisationer skrev nyligen till landstingets politiker med en begäran om att se till att det händer något. Skrivelsen var föranledd av utredningen om förarlös trafik med ekonomiska resonemang om vad olyckor och självmord i tunnelbanan kostar samhället. Tio döda och fem svårt skadade per år är det svarta genomsnittet för tunnelbanan.

För fem år sedan startade ett arbete för att förebygga självmord på initiativ från räddningstjänsten.

– Det första konkreta resultatet var högre räcken på Västerbron. Högre räcken på broar och åtgärder som gör det svårare att hoppa framför tåg år viktiga investeringar, säger Lars Wiklund från SPES, Riksförbundet för suicid prevention och efterlevandes stöd, som börjar tro att plattformsdörrar i tunnelbanan är en tidsfråga.

I utredningen om förarlösa tåg på tunnelbanans röda linje beräknas investeringarna i säkerhet kosta 1,8 miljarder. Plattformsdörrar står för huvuddelen av kostnaderna.

– Det finns inga myndighetskrav på plattformsdörrar vid förarlös automatdrift och det finns inga politiska beslut. Säkerhetsmässigt är dock rekommendationen plattformsdörrar på alla tunnelbanelinjer, förklarar Lars H Ericsson, säkerhetsdirektör på SL.

SL testade olika typer av plattformsdörrar i liten skala på Åkeshovs tunnelbanestation förra året. Den som fungerade bäst och var billigast var en relativt ny uppfinning som öppnas så att den fungerar även på spår som trafikeras av olika tågmodeller.

– Vårt förslag är att testa den modellen i full skala både på en utomhusstation och på en inomhusstation, säger Lars H Ericsson.

Flera oppositionspartier i landstinget har de senaste veckorna krävt en omfattande satsning på plattformsdörrar. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) anser att det är en angelägen åtgärd, men betonar att landstinget i dag inte har pengar till en miljardsatsning.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.