Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Pridefestival lyft för turismen

Pridefestivalen som inleds nästa vecka, lockar allt fler utländska besökare. Det betyder ökade intäkter för Stockholms turistnäring och då speciellt för de hotell och restauranger som riktar sig till en hbt-publik.

Pridefestivalen är det största årligen återkommande evenemanget i Stockholm sett till antalet deltagare.

– Arrangörerna ser en stor ökning av internationella besökare mot att festivalen tidigare var ett svenskt eller nordiskt evenemang, säger Christina Guggenberger.

Hon är ansvarig för partnerprojektet Stockholm Gay and Lesbian Network (SLGN) inom Stockholm Visitors Board. I SLGN ingår som samarbetspartners hotell och restauranger som vill vända sig till en hbt-publik.

– Mina partners har märkt en stor skillnad under Pridefestivalen när det gäller internationella hbt-besökare, säger Guggenberger.

Enligt SLGN är hbt-segmentet intressant för besöksnäringen då det anses vara en köpstark målgrupp med högre disponibel inkomst samt en dokumenterad högre konsumtionen på besöksmålet.

En som märkt av det ökade trycket från utländska besökare under Pridefestivalen är Joachim Olausson, vd för Hotell Skeppsholmen. Hotellet har sedan det öppnades riktat sig till hbt-segmentet och är partner i SLGN.

– De sista åren har det blivit mer och mer utländska gäster och en hel del bor på Skeppsholmen och det är vi självklart jätteglada för, säger Olausson.

– Prideveckan börjar bli ganska känd runtom i världen för att vara säker och bra. Och tillsammans med att Sverige ligger i framkant när det gäller rättigheter så har man lyckats väldigt bra.

Arto Vinter, som driver Mälarpaviljongen, bekräftar bilden av att antalet internationella besökare har ökat de senaste åren.

– Det är så klart att det är ett uppsving under den veckan även om vi är mitt uppe i vår högsäsong och vädret är fint. Det är en positiv vecka ekonomiskt, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.