Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Resenärerna ser fram emot Nya Slussen

Beslutet om en ny detaljplan för Slussen sköts på måndagskvällen upp av kommunfullmäktige. Cyklister, bilister och SL-resenärer tror att Nya Slussen blir bättre än den gamla. De som bor i närheten av Slussen är mer skeptiska. Det visar en attitydundersökning som projekt Slussen gjort.

Snart kommer det avgörande beslutet om Slussen. Den 12 december ska det klubbas i kommunfullmäktige. Den borgerliga alliansen som före sommaren hade stöd av hela oppositionen för förändringen har sakta men säkert övergivits. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har bestämt sig för att säga nej och Miljöpartiet kan också hamna på nejsidan.

De borgerliga ser ut bli ensamma om beslutet men kan hämta stöd i en attitydundersökning som projekt Slussen genomfört nu i november.

Sammanlagt 989 personer har svarat på en rad frågor om Slussen och projektet har avsiktligt valt närboende som en grupp och cyklister, bilister och SL-resenärer som då och då passerar Slussen som andra grupper.

Undersökningen visar att invånarna har förväntningar på att i princip allt ska bli bättre i Nya Slussen än i den gamla. Den enda tveksamheten gäller stadsbilden där det inte är så stor skillnad mellan dem som tror det blir bättre och dem som tror det blir sämre. Tryggheten och säkerheten är det som de flesta tror kommer att bli bättre, tätt följt av Slussen som en plats att vistas på.

Alla grupper utom de närboende är betydligt mer positiva än negativa till nya Slussen. Mest oroliga är de närboende för hur det blir med stadsbilden och påfallande många – en tredjedel – tror att Nya Slussen blir sämre för barnvagnar och rullstolar än den gamla, fast det i praktiken är omöjligt.

– Det här bekräftar vår uppfattning att ganska många är positiva. Men det var ändå en överraskning med tanke på hur det ser ut i debatten just nu, säger Andreas Burghauser, projektchef för nya Slussen.

De borgerliga gruppledarna i stadsbyggnadsnämnden känner sig styrkta av opinionsmätningen. De känner inga betänkligheter inför att klubba igenom detaljplanen för Nya Slussen även om en samlad opposition skulle rösta nej.

– Senaste tiden har varit ganska jobbig. Men det handlar mest om ren och skär partitaktik och det är hög tid att Socialdemokraterna slutar strula, anser Björn Ljung (FP).

Cyklisterna positiva till Nya Slussen

8 procent av bilisterna kände inte alls till stadens planer på att bygga om Slussen.

75 procent av cyklisterna är positiva eller mycket positiva till en ombyggnad av Slussen.

42 procent av de närboende är mycket negativa eller negativa till en ombyggnad av Slussen.

5 procent av dem som är under 34 år är negativa eller mycket negativa till en ombyggnad av Slussen medan 31 procent av dem som är över 55 år är negativa eller mycket negativa.

33 procent av de tillfrågade tror att stadsbilden blir sämre med Nya Slussen, medan 7 procent tror att tryggheten och säkerheten blir sämre.

61 procent av bilisterna tror att Nya Slussen blir bättre för biltrafiken.

64 procent av SL-resenärerna tror att Nya Slussen blir bättre som knutpunkt för kollektivtrafiken.

27 procent av de närboende tror att Nya Slussen blir bättre för stadsbilden.

35 procent av de tillfrågade är oroliga eller mycket oroliga för vilka konsekvenser ombyggnaden kan ha. Det som oroar mest är att framkomligheten för biltrafik och SL-bussar försämras under byggtiden.

989 tillfrågade

Sammanlagt tillfrågades 301 närboende, 300 kollektivresenärer, 288 bilister och 100 cyklister. De trafikanter som tillfrågats har valts ut genom att de passerat Slussen i bil, som SL-resenär eller på cykel. Det betyder att det i undersökningen finns en stark övervikt av människor som ofta av olika anledningar är vid Slussen och därmed berörs mer än stockholmaren i gemen av ombyggnaden.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.