STHLM

”Riddarfjärdslinjen går över förväntan”

Riddarfjärdslinjen går över förväntan och har haft 11.100 resenärer under sin första månad.
Riddarfjärdslinjen går över förväntan och har haft 11.100 resenärer under sin första månad. Foto: Lars Epstein

Båtlinjen över Riddarfjärden har redan hunnit transportera över 11.000 passagerare under sin jungfrumånad. ”Riddarfjärdslinjen flyter på bra och går över förväntan”, säger Ronnie Johansson, pressansvarig på SL.

Den nya Riddarfjärdslinjen har bara varit i gång i fem veckor men enligt SL är resenärssnittet på cirka 320 passagerare om dagen över förväntan. Målet är att linje 85 före årets slut ska ha transporterat cirka 100.000 stockholmare över Riddarfjärden.

– Det är en helt ny linje och antalet resenärer är över förväntan för att vara vinter. Vi är väl i fas med de förhoppningar vi har med linjen och ligger snäppet över årsmålet, säger Ronnie Johansson, pressansvarig.

Båten som trafikerar Kungsholmstorg–Klara Mälarstrand–Söder Mälarstrand en gång i halvtimmen är tänkt att vara en genväg för gångtrafikanter och cyklister som snabbt vill ta sig mellan Södermalm, City och Kungsholmen.

Flest påstigande har bryggan nedanför Münchenbryggeriet på Södermalm. De avstigande är, enligt en första trafikanalys från SL, jämnt fördelade på de två hållplatserna utmed Norr Mälarstrand.

Linjen väntas få betydelse för trafiken i city, bland annat i samband med renoveringen av Centralbron. Men kanske framför allt under den genomgripande ombyggnaden av Slussen som kommer att innebära stora trafikstörningar för samtliga trafikslag de närmaste fyra åren.

I sommar ska den östra bron vid Slussen som går från Katarinavägen och ned till Skeppsbron rivas. Då måste bilister och cyklister hitta alternativa vägar att ta sig till Gamla stan. Trafiken kommer att ledas över en provisorisk bro, som byggs där Kolingsborg tidigare stod, för att förenas med Munkbron. Bron kommer att få två rejäla cykelfält på var sin sida.

– Vi tror att båtlinjen kan avlasta och underlätta för vissa resenärer, kanske inte framför allt cyklisterna som man trott, utan snarare andra resenärer som behöver ta sig kors och tvärs från Södermalm under ombyggnaden, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.

Båtturen över Riddarfjärden går att nyttja med SL-kortet och kostar 25 kronor för resenärer som väljer att köpa lösa biljetter. Hittills har SL inga planer på att utöka turerna. I dag trafikeras linjen mellan 6 och 19 på vardagar och mellan 9 och 19 på helger.

– Vi är väldigt glada att så många vill åka och vi fortsätter att följa linjen. Vi har kört en månad nu och det är lite för tidigt att säga om det kan bli aktuellt med fler turer på linjen, säger Ronnie Johansson.

Vattenvägarna i Stockholm kommer att byggas ut ytterligare under året. Just nu pågår upphandling av en helt ny färjelinje som planeras att gå mellan Ekerö och Stockholm city. Den nya Ekerölinjen är planerad att starta under hösten.

Riddarfjärdslinjen. Tre hållplatser

Turen går som ett V över Riddarfjärden och har tre hållplatser:

Klara Mälarstrand

Brygga mellan Stadshusbron och Centralbron.

Söder Mälarstrand

Brygga på Söder Mälarstrand nedanför Münchenbryggeriet.

Kungsholmstorg

Brygga på Norr Mälarstrand strax mellan Kungsholmstorg och Stadshuset.

11.100 resenärer har rest med Linje 85 under första månaden.

Hela resan tar cirka 15 minuter.

"M/S Djurgården 4" som trafikerar linjen har plats för 100 passagerare, 30 cyklar, fem barnvagnar och fem rullstolar.

SL:s olika periodkort gäller på Riddarfjärdslinjen.