STHLM

S sätter ned foten om Förbifarten

S-ledaren Stefan Löfven bor bara några kvarter från Vasaparken i Stockholm. Men nu ska han och frun ge sig ut på bostadsjakt.
S-ledaren Stefan Löfven bor bara några kvarter från Vasaparken i Stockholm. Men nu ska han och frun ge sig ut på bostadsjakt. Foto: Magnus Hallgren
Förbifarten är nödvändig för Stockholm och kommer att genomföras – oavsett vad Miljöpartiet säger. Det slår Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven nu fast. I en stor intervju med DN Stockholm berättar han också om flyttplanerna tillsammans med hustrun Ulla och om Stockholms största utmaning i framtiden.

På söndag håller Stefan Löfven sitt sommartal i Vasaparken i Stockholm.

–  Det är en fin plats, dit jag gärna går. Sedan har det varit en politisk arena där många klassiska debatter mellan Erlander och Ohlin ägt rum. Jag känner mig hemma här, säger han när vi träffas på taket till Sven-Harrys konstmuseum, med utsikt över parken.

Några kvarter bort ligger hyrestvåan som han delar med hustrun Ulla Löfven. Fastigheten ägs av tidigare arbetsgivaren IF Metall.

– Vi söker en annan bostad. Det har vi gjort ett längre tag, även innan jag blev partiordförande. Vi vill gärna ha ett rum till så att man inte behöver ha arbetsrummet i sovrummet, säger Stefan Löfven.

Var vill ni bo?

– Vi bor gärna kvar i området.

Kan ni tänka er några andra delar av Stockholm?

– Ja, absolut. Vi har tittat i många olika trevliga områden. Nacka är bra men det ligger lite offside i förhållande till Bromma och Arlanda, varifrån jag reser väldigt mycket. Liljeholmen och Gröndal är fint. Men samtidigt blir det så – nu har vi bott här i 10 år – att man bor in sig. Man blir hemma.

Behöver du ta lån?

– Om jag ska köpa lägenhet så torde jag behöva lån, yes. Jag har inga fyra, fem miljoner på fickan.

Och ni planerar att köpa och inte hyra?

– Vi är inte klara med det. Vi får vi se vad det blir.

Står ni i bostadskö?

– Ja, det är frugan som stått i bostadskö sedan 2006.

Vad får man då?

– Tensta, skulle jag tro. Kan vara andra ställen också.

Skulle du kunna tänka dig att flytta till Tensta?

– Ja, jag har inte något principiellt emot att bo där. Absolut inte.

Men ser du det som realistiskt?

– Just nu är det flera aspekter man ska tänka på. Men det där håller jag och min fru på och tittar på så jag känner att det får vara vår sak, som vi avgör.

Vad har du för råd att ge till ett ungt par som letar bostad i Stockholm?

– Vad jag har för råd? Den frågan ska ställas till de styrande i Stockholm.

Jag förstår, men om du kommer till makten så måste du ha en uppfattning om vad som behövs?

– Att det ska byggas mer, inte minst hyresrätter. Jag begriper att människor vill äga sin bostad, men det kan inte vara så att den enda lösningen är att ombilda och krympa andelen hyresrätter. Det är det som försvårar för de unga som inte har 4–5 miljoner att slänga upp för en lägenhet. Därför har vi varit med och drivit frågan om att staten ska stimulera nybygge. Men regeringen vill inte det.

En av Stockholms största utmaningar är segregationen, enligt Stefan Löfven.

– Det som behövs är bättre utbildningsinsatser för att göra människor mer klädda för dagens och morgondagens jobb. Ett av problemen i Stockholm är också att vi har en ganska stor segregation. I en global ekonomi, när vi har en sådan rikedom i människor från alla möjliga världsdelar – att vi inte tar till vara på människor. Det är en stor brist.

Varför görs inte det i dag?

– Jag har funderat väldigt mycket på det, när jag genom åren åkt taxi här och träffat så många ingenjörer, läkare, vet inte vad, som sitter och kör taxi. Vi gör uppenbarligen någonting som inte är tillräckligt bra. Jag har inte den exakta lösningen. Men det finns en diskriminering i vårt samhälle – vi måste erkänna det. Det behöver inte vara att folk tänker ”Vi ska inte anställa invandrare”. Jag vill betona att det inte är någon medveten diskriminering eller rasism men om vi har så många invandrare som inte kommer ut på arbetsmarknaden så finns det ett systemfel. För många har jättebra utbildning och kommer hit färdigutbildade. Vi har inte klarat av det på lång tid – oavsett vilken majoritet vi haft.

– Här kan man inte sitta mellan partierna och kasta den här potatisen i varandras knä: ”det är ert fel, det är ert fel.” Här måste vi fundera tillsammans – för klarar vi inte detta kommer vi om 20 år att ha en situation där andelen som är över 80 år har ökat rätt så rejält medan arbetskraften förblivit konstant. Och då finns det så många männi­skor med utländsk bakgrund – som nu inte kommer ut på arbetsmarknaden – som skulle kunna fylla det där behovet.

Under upploppen i Rinkeby och Tensta i våras sa polisen att det var resultatet av en misslyckad integration. Även integrationsministern Erik Ullenhag instämde. Vad säger du?

– Ja, till viss del absolut, det måste vi våga säga. Det är klart att det blir så – om människor inte känner samhörighet med samhället, om du inte får arbete eller hamnar utanför. Det spelar ingen roll om du är svensk eller kommer från ett annat land – det blir samma typ av reaktion.

I valet 2010 fick Socialdemokraterna bara en dryg femtedel av stockholmarnas röster – en betydligt lägre siffra än riksgenomsnittet.

Vet Socialdemokraterna vad stockholmare vill ha?

– Ja. Stockholm är naturligtvis annorlunda än Örnsköldsvik eller Hagfors. Men stockholmare vill också ha arbete. De vill också att barnen får en bra skola, ha tillgång till bra barnomsorg och äldreomsorg, att man kan ta sig till och från jobbet. De grundläggande behoven skiljer sig inte. Sedan är förutsättningarna annorlunda i Stockholm. Men vi är ett parti både för stockholmare och Hagforsbor, om jag utrycker mig på det sättet, säger Löfven.

Nyligen sa nya kommunikationschefen för S i Stockholm, Lisa Hedin, att partiet lokalt befinner sig i en ”lyssnande period för att lära känna stockholmarnas vardag”.

Borde ni inte ha kommit längre med tanke på att halva mandatperioden har gått?

– Utifrån valanalysen vet vi till exempel att färre människor som är i arbete röstade på S. Det är ett tecken på att det var för få som såg oss som ett parti för den som är i arbete. Det vet vi. Men om du som kommunpolitiker ska ta fram lokala frågor att gå till val på är det klart att du vill komma ännu djupare. Det motiverar naturligtvis att man vill ha i gång en dialog med väljarna. Däremot är vi som parti, både lokalt och centralt, medvetna om vilka frågor det handlar om: jobben, bostäderna, kommunikationen. Kommunikationerna i Stockholm har alldeles för stora brister.

I ditt ”Sommar”-program pratade du om vikten att som förtroendevald vara nära människorna som gett en förtroendet. I Stockholm är det 15 procent som vet vem Karin Wanngård, Socialdemokraternas gruppledare i Stadshuset, är. Motsvarande siffra för finansborgarrådet Sten Nordin (M) är 50 procent. Är det ett problem?

– Klart att det lättare om du är igenkänd. Sedan måste du också leverera bra politik. Kan du inte leverera – som i Sten Nordins fall – så duger det inte med att vara igenkänd. Vi måste som parti se till att vi blir kända för stockholmarna och då framför allt för en politik som stockholmarna känner är framtiden.

Mångmiljardbygget Förbifart Stockholm har varit en het politisk fråga de senaste åren och en källa till splittring bland de rödgröna. När S i Stockholm nyligen gjorde klart att man stöder bygget gick Miljöpartiet i taket och anklagade Socialdemokraterna för dubbelspel. I sitt sommartal gick även Fredrik Reinfeldt till attack mot Löfven – som han menar inte gett svar på flera viktiga frågor – däribland Förbifarten.

Nu ger Stefan Löfven klart besked:

– Vi har varit för Förbifart Stockholm, vi är för den. Jag förstår inte att diskussionen kommer upp hela tiden – som om vi skulle ha ändrat oss. Skulle vi ha gjort det hade vi sagt till. Men vi tycker att det är en bra idé. Vi förstår behovet av en smidigare omväg. Vi tänker inte ändra oss på den punkten.

Det finns ingenting Miljöpartiet kan säga för att ni ska ändra er?

– Nej, vi står upp för Förbifart Stockholm. Den kommer förhoppningsvis att påbörjas 2013 och då tänker inte vi stoppa den 2014.

Enligt Löfven stöder Socialdemokraterna det lagda förslaget – och att projektet till stor del finansieras av trängselskatten. Den har han dock inga planer på att höja.

Stefan Löfven

Min senaste Facebook-status: Vi minns Carina för hennes varma hjärta, tydliga värderingar och henne stora engagemang, framför allt i bostadsfrågor. I dag går våra tankar till Carina och till hennes make Johnny och deras två barn. (Om Socialdemokraternas förre gruppledare i riksdagen Carina Moberg, som avled den 15 augusti efter en tids sjukdom.)

Så tar jag mig till jobbet: Promenerar eller åker bil.

Här äter jag i Stockholm: Gärna på Hubertos vid Centralbadet.

Här festar jag: Det blir inte så mycket festande, men jag går på restaurang med vänner eller så bjuder vi hem.

Mitt bästa Stockholmsminne: Jag hade en fantastisk dag på Utö för ett antal år sedan.

Mitt livsmotto: Om du gör det bästa av varje given situation blir resultatet det bästa möjliga. (Hederligt snott)

Min favoritförort: Gamla Enskede är mysigt.

Dit flög jag senast från Arlanda: Till Örnsköldsvik efter Pride.

Om jag bestämde över Stockholm en dag skulle jag: Bryta segregationen som vi har i Stockholm, som jag tycker ökar. Det oroar mig.

Min Stockholmsidol: Ulf Lundell bor inte kvar i Stockholm. Men Eva Dahlgren är en typisk sådan. Den kvinnan är fantastisk. Hon har verkligen imponerat på mig.

Vilket transportmedel borde Stockholm satsa på: Tunnelbana har vi sagt.

Om jag vann tio miljoner: Skulle jag skänka bort en rejäl slant till Läkare utan gränser, Amnesty eller liknande. Resa. Sedan fick man väl spara en slant också.

Skulle jag inte vilja byta liv med: Någon som är förföljd eller fängslad för sina åsikter.

Mitt livs värsta ögonblick: På det privata planet är det naturligtvis när nära har gått bort, det är alltid lika tufft. I jobbet när vi fick reda på att vårt företag skulle läggas ned. Att se människors oro i ögonen – det var jättetufft.

Detta vill jag göra innan jag dör: Bli statsminister.

Det värsta med Stockholmare: Jag tycker ibland att det mänskliga klimatet är lite kallare i Stockholm än till exempel i Göteborg. DN