STHLM

S vägrar förhandla om Förbifarten och Slussen

Helen Hellmark Knutsson, Stefan Löfven och Karin Wanngård.
Helen Hellmark Knutsson, Stefan Löfven och Karin Wanngård. Foto: Jonas Lindkvist

Förbifarten är ingen förhandlingsfråga. Socialdemokraterna hoppas på att styra i Stadshuset efter valet, i koalition med Miljöpartiet och eventuellt Vänstern. Men den nya motorvägen köpslår de inte om.
– Nej, det är inte aktuellt, säger partiledaren Stefan Löfven.

I den opinionsmätning för Stockholms stad som DN/Ipsos gjorde i september fick de rödgröna 53,1 procent av rösterna mot de borgerligas 42,9. S och MP skulle även utan V vara starkare än de borgerliga partierna, med 43,3 procent av stockholmarnas röster.
Både V och MP säger nej till Förbifart Stockholm, MP allt mer obevekligt. Men enligt S-topparna är den ingenting att diskutera.

– Vi har fått garantier för att första spadtaget tas i juni, jag ser inte att det är möjligt att avbryta bygget. Om det blir koalitionsförhandlingar är jag övertygad om att det finns framkomliga vägar, säger oppositionsborgarrådet Karin Wanngård.

Men vallöften har vägt lätt i tidigare regeringsförhandlingar. 2002 lovade Annika Billström att trängselskatt inte skulle införas, men fick backa när Göran Persson behövdeMiljöpartiets stöd. Är du orolig?
Stefan Löfven lutar sig fram och lägger handen på hennes arm:
– Nej, du ska inte vara orolig, Karin.

Inte heller ombyggnaden av Slussen är förhandlingsbar, enligt Wanngård.

– Vi måste sätta spaden i marken, det är viktigt att få i gång bygget enligt den nya detaljplanen. Men jag vill fortfarande se en budget och studera hur den nya t-banan till Nacka påverkar behovet av busstrafik, säger hon.

Karin Wanngård, Stefan Löfven och oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson lanseras just nu i en gemensam kampanj. Varför?
– Vi har gjort vår hemläxa sedan förra valet. Många tyckte att vi var otydliga, nu har vi fyra konkreta vallöften, säger Helene Hellmark Knutsson.

De fyra löftena är i korthet: Den som kan jobba ska inte gå på socialbidrag utan arbeta i vård, skola och omsorg – eller utbilda sig. Klasstorlekarna i grundskolan ska minska med hjälp av 3 000 nya pedagoger. Bolag med kortsiktiga vinstintressen ska inte äga verksamheter inom vård eller skola. Fler små hyresrätter för unga och studenter.

– Bostäder är mycket intimt förknippat med jobben. Vi vill ha ett investeringsstöd för smålägenheter och studentbostäder på en miljard kronor, säger Stefan Löfven.

De räknar med att 15–20 procent av stödmiljarden ska gå till Stockholmsregionen.

– Vi ska använda allmännyttan men stödet ska gå även till privata bolag som bygger smålägenheter. Vi ska sälja marken till bra pris, men inte i alla lägen till högsta möjliga prissom borgarna gör, säger Karin Wanngård.

Men hjälper det? I allmännyttiga Stockholmshems nybygge på Södermalm är hyran för en etta på 37 kvadratmeter 10 000 kronor i månaden.
– Det är därför har vi förslag om kompiskontrakt och andrahandsförmedling via Bostadsförmedlingen, säger Karin Wanngård.

Däremot blir det inte – som Miljöpartiet och Vänstern vill – bostäder på Bromma flygplats.

– MP har en ganska lång kravlista. Det vi inte har råd med, här i Stockholm, är att lösa ut

Swedavias avtal om Bromma som löper till 2038, säger Karin Wanngård.

Och det blir inte – som Vänstern vill – nej till vinster i välfärden.

– Vi kan mycket väl ha privata företag inom vård, skola och omsorg. Men de måste visa att de är långsiktiga – med det menar vi minst tio år – och att de har finansiella muskler. De ska ha öppna böcker och garantera meddelarfrihet, säger Stefan Löfven.

LO:s utspel om att föra samtal med de privata företagen om långsiktiga spelregler för branschen är ett steg i rätt riktning, anser S-topparna.

Men vem ska ni samtala med när ägarna finns på New York-börsen och Caymanöarna?
– Samtalen ska föras med huvudägarna, förstås, och med bolagens styrelseordföranden i Sverige, säger Helene Hellmark Knutsson.

Minst var tredje plats på äldreboenden i Stockholms stad drivs av riskkapitalbolag. Hur går det ihop med kravet på långsiktighet?
– Vi får förhandla och diskutera med riskkapitalbolagen, jag tror att alla vill ha högre krav på verksamheterna, säger Karin Wanngård.