Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Så blir nya pendeltågstrafiken i Stockholm

Foto: Henrik Montgomery/TT

Pendeltågsresenärerna kliver snart in i en ny tid. Citybanan betyder kvartstrafik i nästan hela nätet stora delar av dygnet, snabbpendeltåg på alla grenar utom Bålstagrenen och fler regionaltåg.

Pendeltågen har i decennier varit SL-trafikens sorgebarn. Här ger 50-60 procent av resenärerna trafiken godkänt mot över 80 procent för alla andra trafikslag.

– Pendeltågsresenärerna är ett hårt prövat släkte som varit styvmoderligt behandlade i decennier. Vi har inte kunnat göra så mycket åt det eftersom grundproblemet varit brist på spår, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

I sommar invigs Citybanans tunnel under centrala Stockholm. Den betyder inte bara att det blir fler spår att köra på, utan sannolikt också att störningarna blir färre. Det första halvåret i den nya tunneln kommer pendeltågstrafiken att köras enligt den tidtabell som gäller i dag. I december startar den nya tågplanen för 2018 och då förändras pendeltågstrafiken.

Stommen i trafiken som presenteras för länets kommunalråd i dag, fredag, är att det blir kvartstrafik på alla grenar i lågtrafik som bas. Men det kommer inte att ske på samtliga stationer. Även Arlandagrenen, där Arlanda Express, regionaltåg och fjärrtåg ska samsas på de två spåren in mot flygplatsen, är undantagen. I mellantrafik och i högtrafik blir trafiken betydligt tätare, främst genom snabbpendeltåg som går från slutstationerna och hoppar över en rad stationer på väg till slutstationen på andra sidan Stockholm. Tanken är att snabbtågen ska stanna vid regionala kärnor, bra bytespunkter till annan spårtrafik och vid stationer med stora bussterminaler.

Exakt hur snabbtågen ska gå och vilka stationer som ska hoppas över ska utredas vidare. Ett exempel på vinsten med snabbtåg är att det skulle ta omkring 45 minuter från Södertälje till Arlanda, mot ungefär 90 minuter med ett tågbyte i dag.

I de fleråriga förberedelserna inför Citybanans öppnade har det funnits ett alternativ med 10-minuterstrafik som bas. Nu väljer landstinget att satsa på 15-minuterstrafik som bas. Det beror delvis på att det då blir lättare att sätta in snabbtåg, delvis på att 10-minuterstrafik skulle ställa krav på tätare trafik på en rad matarbusslinjer som inte har särskilt många resenärer.

Betyder det att en rad stationer som snabbtågen passerar inte kommer att få minsta lilla förbättring mot i dag?

– Nej, snabbtågen kommer att ta en stor andel av resenärerna från de större stationerna – det betyder att det blir bättre plats i tågen för resenärer på de mindre stationerna. Trängseln på tågen är i dag ett problem som tidvis är lika stort som den bristfälliga turtätheten, säger Kristoffer Tamsons.

Mälarbanan ut mot Bålsta får inga snabbtåg. Det beror dels på att stationerna ligger ganska glest och att alla är någorlunda stora, dels på att Mälarbanans utbyggnad till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll inte är klar förrän en bra bit efter 2020.

Någon nattrafik med pendeltåg planeras inte. SL nöjer sig med att köra tåg från klockan fyra-fem på morgonen till ett-två på natten. Uppehållet beror främst på att renhållning och småreparationer sker nattetid.

Grundplanen för den framtida pendeltågstrafiken ska diskuteras vid landstingets trafiknämnds nästa möte. Kristoffer Tamsons tror inte att det blir någon stor partipolitisk stridsfråga. Däremot känner han en viss spänning och oro inför den verkliga trafikstarten.

– Inget kommer säkert att fungera perfekt från dag ett. Det gör det nästan aldrig, säger han.

När tunneln tas i bruk försvinner de äldre pendeltågen med omkring 35 år på nacken från trafiken. De ersätts av 46 nya tåg som började levereras i våras.

– De gamla tågen som försvinner är betydligt färre än de nya tågen. På några års sikt, säg en bit in på 2020-talet, ska man nog förvänta sig ännu tätare trafik, säger Kristoffer Tamsons.

Citybanan betyder också att det blir mer plats för regionaltåg på dagens spår genom centrala Stockholm. De flesta regionaltåg kommer att vara genomgående tåg som inte har Stockholm C som slutstation. Regionaltåg stannar i dag i Södertälje Flemingsberg och Sundbyberg. I framtiden kan de komma att göra uppehåll vid flera stationer, Älvsjö, Solna och Barkarby är de mest troliga.

Fakta. Här är några påtagliga förändringar

Tågen till Arlanda och Uppsala som nu vänder i Älvsjö eller Tumba kan köras ända till Södertälje.

Även i utkanterna av linjenätet – till exempel mot Västerhaninge – blir det högst en kvart mellan tågen även i lågtrafik.

Snabbtåg innebär påtagligt tätare trafik än i dag på de flesta större stationer och kortare restider. Betyder mer i den så kallade mellantrafiken än i rusningstrafiken.

Snabbtågen hoppar över en del stationer. Östertälje, Rönninge, Tullinge, Stuvsta, Ulriksdal, Häggvik, Norrviken och Rotebro är några ganska säkra exempel.

Gnesta och Bålsta kommer – redan från början av 2017 – att ingå i SL-systemet utan särskilda extrabiljetter.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.